
België wordt het eerste Europese land dat een “Week Zonder Vlees” organiseert met de steun van de Europese Commissie. Verschillende Belgische supermarkten en voedingsbedrijven werken mee aan dit initiatief.
Van 23 tot 29 oktober organiseert België de “Week Zonder Vlees”, gesteund door de Europese Commissie als onderdeel van de Europese Green Deal. Vijfentwintig Belgische bedrijven, waaronder Albert Heijn, online supermarkt Crisp, Delhaize, Becel, Beyond Meat, BonMush, Bonduelle, De Vegetarische Slager, HAK, HelloFresh, Verstegen Spices & Sauces en Garden Gourmet, nemen deel aan dit initiatief. Meer partners kunnen zich in de aanloop naar het evenement aansluiten. Isabel Boerdam, de bedenker van de Nationale Week Zonder Vlees in Nederland, verklaarde dat, aangezien Brussel de hoofdstad van Europa is, zij in samenwerking met de Europese Commissie een sterke boodschap willen sturen naar andere lidstaten om te benadrukken dat klimaatverandering verder reikt dan de nationale grenzen.
Duitsland en Denemarken
Vanaf 2024 zullen ook Duitsland en Denemarken deelnemen aan deze inclusieve duurzaamheidscampagne. Het project wil bijdragen aan de 2030 klimaatdoelstellingen en een duurzaam, gezond en veerkrachtig dieet promoten. De partners zullen prominent aanwezig zijn in de communicatiecampagne van de “Week Zonder Vlees”, zodat ze hun favoriete producten, recepten of unieke verhalen aan het publiek kunnen tonen. In heel België wordt de campagne ondersteund door lokale ambassadeurs, waaronder Foodies, chef-koks, diëtisten en horecaopleiders. De campagne is erop gericht om elke provincie actief te betrekken.
www.weekzondervlees.be
Particulieren kunnen zich aanmelden voor deelname via de website www.weekzondervlees.be. Deelnemers ontvangen regelmatig nieuwsbrieven met tips en inspiratie. Tijdens de Week hebben ze toegang tot speciale Belgische “Week Zonder Vlees” recepten, die zeven dagen inspiratie bieden om te genieten van heerlijke vegetarische en plantaardige gerechten.
Geef als eerste een reactie