
Voedingsbedrijf Ter Beke uit Oost-Vlaanderen richt zich niet langer op vlees, maar wil meer vegetarische en plantaardige producten aanbieden. Deze nieuwe strategie gaat ook gepaard met een nieuwe bedrijfsnaam: ‘What’s Cooking?
Het bedrijf uit Waarschoot, dat dit jaar 75 jaar bestaat, begon als slagerij en staat nog steeds bekend om zijn charcuterie en ‘Come a casa’-lasagne’. Maar naast vlees wil de groep zich in de toekomst meer richten op alternatieve eiwitbronnen, met meer vegetarische en plantaardige producten. Er wordt gedacht aan veganistische lasagne of plantaardige worsten.
“Ter Beke wil tegen 2030 minstens 15 procent van het verkochte volume vegetarisch of plantaardig is”, legt gedelegeerd bestuurder Piet Sanders uit. Vandaag bedraagt dit percentage minder dan 5 %. “De vleesconsumptie, vooral van vers vlees, staat onder druk”, verklaart hij de strategiewijziging.
Overschakeling naar plantaardige producten
Ter Beke kondigde in 2021 de overname aan van zijn concurrenten Imperial en Stegeman. Deze overname – die nog niet is goedgekeurd door de Belgische en Nederlandse mededingingsautoriteiten – zal naar verwachting de verschuiving naar meer vegetarische en plantaardige producten verder versnellen. Imperial-Stegeman is immers zeer actief op het gebied van plantaardige alternatieven. Maar zelfs als de overname niet wordt goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten, zal de onderneming haar nieuwe plannen voortzetten.
‘What’s Cooking? – het vraagteken in de nieuwe naam verwijst naar nieuwsgierigheid en ruimdenkendheid, aldus het bedrijf – het zet zich ook in voor een renaissance van de duurzaamheid, bijvoorbeeld door het water- en plasticverbruik te verminderen. De groep wil tegen 2024 ook 100 procent groene stroom gebruiken en de voedselverspilling met een vijfde verminderen. Een groot deel van de nieuwe strategie is ook gericht op innovatie, onderzoek en ontwikkeling.
Het bedrijf wil de komende vijf jaar 150 miljoen euro investeren om zijn nieuwe strategie en duurzaamheidsambities te realiseren.
In 2022 had het op de Brusselse beurs genoteerde bedrijf – waarvan de naam ‘What’s Cooking? wordt – een omzet van 781 miljoen euro en meer dan 3.000 mensen in dienst. What’s Cooking heeft 12 fabrieken in Nederland, Frankrijk, Polen en het Verenigd Koninkrijk. Het is de grootste producent van foodserviceproducten in de Benelux en marktleider in Europa voor kant-en-klare lasagne.
Geef als eerste een reactie