Makro België is failliet

Het doek is eindelijk gevallen. Makro Cash & Carry vroeg op 10 januari 2023 het faillissement aan. Op dinsdag 11 januari 2023 werd het bedrijf al failliet verklaard en zijn er twee bedrijfscuratoren aangesteld. De zes overblijvende winkels waren al sinds eind december gesloten.

De Belgische groothandel Makro Cash & Carry wordt geliquideerd. De voormalige nationale dochteronderneming van de Duitse C&C-retailer Metro heeft op maandag 10 januari 2023 het faillissement aangevraagd. Volgens de Tijd werd de procedure dinsdag al gestart

Het faillissement komt niet als een verrassing: de operationele activiteiten in België waren al in de zomer overgedragen aan een groep investeerders onder leiding van Bronze Properties S.à r.l. De rechtbank heeft de advocaten Nick Peeters en Nathalie Vermeersch aangesteld als curatoren. Zij zorgden ook voor de verkoopprocedure tijdens de gerechtelijke reorganisatie afgelopen najaar. Ze zijn dus goed vertrouwd met het dossier.

In het najaar gingen Makro en Metro op zoek naar overnemers voor de winkels. Slechts elf panden uit de portefeuille van de laatste 17 vestigingen werden veiliggesteld. Negen huizen zijn in december voor 47 miljoen euro verkocht aan het Nederlandse Sligro Food Group, dat ze onder de vlag Sligro-M verder zet. Op de homepage van Sligro-M België zijn de heropeningsdata al aangekondigd voor de komende dagen. De Metro-vestiging van Evergem werd overgenomen door de horecagroep Van Zon.

Geen geschikte koper gevonden

Tijdens de herstructurering, waarvoor Bronze Properties samenwerkte met de retailspecialist GA Europe, bleek dat er geen geschikte koper zou worden gevonden voor de resterende activiteiten. Makro was al gestopt met de inkoop van nieuwe goederen en op 30 december gingen de winkels voor het laatst open om de resterende voorraad te verkopen. Sindsdien zijn de winkels, waarvan het onroerend goed eigendom is van het Duitse Metro AG, gesloten. Met de sluiting verliezen ongeveer 1400 werknemers hun job

Metro was sinds 1970 actief in België en richtte zich met de Metro-vlag op professionele “HoReCa-klanten”, terwijl Makro de consumentenmarkt bediende. De activiteiten in België stonden onder zware druk. de Makro-groep boekte in 2021 een bedrijfsresultaat van -44,4 miljoen euro op een omzet van 646 miljoen euro. In de eerste helft 2022 was dat -17,8 miljoen euro.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*