
De slagerij Heirbaut in Aalst leed zwaar onder het circulatieplan. Ondanks alle fijne en lekkere vlees die Heirbaut in de slagerij bracht bleef het volk weg. Met de komst van Kamal Kharmach en de verschijning in het tv-programma ‘Andermans zaken’ is dit totaal veranderd. Vandaag staan de mensen er in de rij aan te schuiven. Wij duimen voor de slager dat hij een tweede leven voor zijn slagerij in Aalst vindt!
In ‘Andermans zaken’ gaat de cabaretier Kamal Kharmach op zoek naar ondernemers wier passie voor hun vak vaak omgekeerd evenredig is aan hun zakelijk inzicht. Hoewel hij een bekend gezicht is, weet Kamal waarvan hij spreekt.
Bij slager Karl Heirbaut in Aalst laat hij dat ook goed zien. De slager werkte zo veel uren dat hij zijn kinderen amper nog zag. En het resultaat was bijzonder bescheiden: het gezin met drie kinderen moest rondkomen van 1500 euro/maand. Als slager houdt Heirbaut van dieren en koopt hij net daarom echt goed vlees aan. Vlees van dieren dat duurzaam is gekweekt met liefde en respect voor hun welzijn. Denken we bijvoorbeeld aan Duroc d’Olives. Een beetje duurder vlees, maar met heel veel meer smaak. Toen Kharmach de boeken van slagerij Heirbaut erop nasloeg, ontdekte hij dat het bedrijf in een paar jaar tijd een hoop schulden had opgebouwd.
Wat gebeurde in de slagerij na Karmachs’ komst?

Alles wat niet tot de kernactiviteiten behoorde, werd weggegooid: van brood tot blikken tomatenpuree. Vanaf dat moment werd systematisch één lijn gevolgd: de verkoop van ambachtelijk vlees. Er werden geen salades meer elders aangekocht. Kharmach schat dat 10.500 euro per jaar verloren ging als gevolg van verkeerde bestellingen. Nu koopt Karl minder verschillende soorten en meer hele karkassen, die hij zelf helemaal versnijdt. Met de hulp van het Nationaal Syndicaat voor Zelfstandigen werd met de leveranciers een stappenplan uitgewerkt voor de afbetaling van de schulden. Een effectieve webshop werd opgezet en een samenwerking met brouwerij De Glazen Toren in Erpe-Mere werd tot stand gebracht. Karl creëerde een droge worst op basis van het Ondineke bier van de brouwerij de Glazen Toren. Het was een groot succes en er werd onmiddellijk een bestelling geplaatst voor 5.000 Ondineke droge worsten of “Sossis Ondineke”.

Kamal Kharmach was duidelijk geroerd toen Karl over zijn problemen sprak. “Ik werk vijftien uren per dag, zes dagen per week. Dat is vaak moeilijk omdat ik drie kinderen heb die mij dan moeten missen. De spraakzame Kamal was even sprakeloos, “Dit raakt mijn hart”. Maar de zaak heeft een nieuw leven gevonden met de online winkel en de klanten komen terug. “We hopen meer bekendheid te krijgen en de interesse te wekken van mensen die geïnteresseerd zijn in goed, ambachtelijk Belgisch vlees en graag weten dat de dieren goed behandeld zijn.”
Blijvend effect?

In de Gazet van Antwerpen gingen ze na hoelang het effect van Karmal en de aanwezigheid op de Vlaamse tv wel blijft duren? Hoe zit het met de bedrijven die ‘dokter Kamal’ vorig jaar in ‘Andermans zaken’ bezocht en met raad en daad ondersteunde? De vijf bedrijfsleiders getuigden over de vele positieve effecten van hun deelname. Allen hadden blijvend een hogere omzet, sommige waren zelfs hun schulden kwijt …
Geef als eerste een reactie