Vandaag nemen vleesvervangers 2% van de vlees- en vismarkt in, binnen 7 jaar is dat 10%

Burgers, worstjes, frikandellen… Ze zien eruit als vlees maar bevatten geen dierlijke eiwitten. Deze plantaardige alternatieven voor rundvlees, varkensvlees, kip en zelfs vis, die gewoonlijk in de slagerijafdeling van grote voedingswinkels te zien zijn, worden in België steeds populairder, zo blijkt uit de laatste cijfers van het onderzoeksbureau GfK.

Hun penetratiegraad (het percentage huishoudens dat in de afgelopen 12 maanden een van deze producten heeft gekocht) is in 5 jaar gestegen van 26,9% (2016) naar 37,3% (2021), d.w.z. een stijging van bijna 40%. Alleen al tussen 2020 en 2021 probeerden 14% meer consumenten deze veganistische bereidingen uit.

Voorlopig nog te duur?

Dit aandeel is echter nog steeds zeer klein in vergelijking met vlees en vis, aangezien het slechts 1,9% van de totale vleesmarkt vertegenwoordigt. Die vlees- e vismarkt weegt financieel 50 keer meer door. Maar ook hier is er sprake van een duidelijke progressie, aangezien dit aandeel vijf jaar geleden nog 30% kleiner was (1,3% in 2016). En dat zou kunnen oplopen tot 10% in 2029, volgens de Colruyt Group.

François Lambert, consultant bij GfK, wijst er echter op dat vleesvervangers momenteel “slechts beperkt succes hebben bij bepaalde gezinnen vanwege hun prijs (20 tot 25 euro per kilo), die veel hoger ligt dan die van vlees.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*