
Vleesvervangers zijn al jaren in opmars, ook in België. In 2016 gaven de Belgen 36 miljoen euro per jaar uit aan vleesvervangers in de supermarkt, aldus het marktonderzoeksbureau GfK. In 2021 steeg dit bedrag tot bijna 57 miljoen euro. De verkoop steeg in 2020 met 26%, ook omdat de mensen over het algemeen meer in de supermarkt gingen winkelen vanwege de coronapandemie. Vorig jaar bedroeg de groei 7 %.
De markt zal nog enkele jaren blijven groeien, voorspelt ING. Volgens de bank zullen de Europeanen tegen 2025 2,5 miljard euro uitgeven aan vleesvervangers in de supermarkt. Een seriueze groei in vergelijking tot de 1,9 miljard in 2019.
Supermarkten staan niet onverschillig tegenover de ontwikkelingen van de laatste jaren en de verwachte groei. Bij AH (Albert Heyn) is de vleesafdeling de afgelopen jaren gekrompen, terwijl de afdeling plantaardige alternatieven sterk toenamen. In 2021 is het assortiment vegetarische en veganistische producten verdubbeld. Dit gaat dan niet enkel om vleesproducten, maar ook om zuivelproducten en koekjes. Op het gebied van vleesvervangers zijn de ververvangers die onder het AH-label worden uitgebracht sterk toegenomen. Doel van deze AH-strategie om vleesvervangers betaalbaarder te maken.
Er zijn dus niet enkel de merken als Beyond Meat, Garden Gourmet en De Vegetarische Slager, maar ook een reeks andere producten onder het huismerk. Albert Heijn is van plan zijn productassortiment de komende jaren nog verder uit te breiden. Zo worden er in 2022 nieuwe producten gelanceerd ter vervanging van vis.
De belangstelling is groot. Opvallend is dat er ook steeds meer veganisten voorkomen, naast de grote groep vegetariër en flexitariër. Heel veel mensen eten niet meer elke dag een stuk vlees.
Ideeën aanreiken om vegetarisch te koken

Veel mensen die minder of geen vlees willen eten, veranderen hun eetgewoonten radicaal. Zij stappen af van de klassieke combinatie van vlees, aardappelen en groenten en creëren gerechten zonder vlees of vleesvervangers. Albert Heyn, maar ook andere supermarkten en zeker ook de maaltijdboxen bieden volop inspiratie met recepten in hun magazines of folders. Alle soorten noedels, curry’s en gebakken gerechten zijn vrij van vlees en vleesvervangers.
Vleeswarenfabrikanten
Zelfs voedselproducenten springen op de vleesvrije trend. Zelfs bedrijven die sinds hun oprichting bijna uitsluitend charcuterie gemaakt hebben. Het vleesverwerkend bedrijf Ter Beke is al jaren bekend om zijn worsten en kant-en-klaarmaaltijden. Maar er zijn steeds meer vegetarische producten in het assortiment te verkrijgen.
Ter Beke richt zich vooral op vegetarische producten zoals spreads die producten als kant-en-klare preparé of kipcurrysalade kunnen vervangen. Ter Beke is ondertussen bezig met vleesvrije charcuterie te ontwikkelen die als plakjes of sneetjes tussen de boterhammen kunnen worden gelegd. Het nieuwe vegetarisch broodbeleg va ter Beke zou binnen afzienbare tijd in de supermarkt verkrijgbaar moeten zijn.
Het is zeer waarschijnlijk dat Ter Beke binnenkort hamburgers op plantaardige basis zal verkopen. De onderneming is bezig met de overname van Imperial Meat. De overname is nog steeds in handen van de Belgische mededingingsautoriteiten. Imperial produceert onder meer vegetarische hamburgers en bouletten onder het merk Aoste.
Een van de redenen voor de overname is de sterke positie van Imperial Meat in plantaardige alternatieven,” zegt Greet Van Laecke, hoofd business development bij Ter Beke. Natuurlijk zullen we deze tak verder uitbreiden.
Ter Beke zegt dat het de ontwikkelingen niet kan negeren. Een derde van de huishoudens koopt ten minste eenmaal per jaar een vleesvervanger. En ze kopen het steeds vaker,” zegt Van Laecke. Vleesvervangers zijn een belangrijk onderdeel van het Belgische dieet geworden.
Geef als eerste een reactie