Inzicht in de data van de Dierendonck-winkels leidt tot betere werking en controle

Sinds Slagerij Dierendonck de software van Horeko gebruikt, is de winstgevendheid van de vleesspecialist aanzienlijk verbeterd. De tool stelt Dierendonck in staat geld te besparen door afvalregistratie, geoptimaliseerde personeelsplanning, centrale aansturing van de verschillende winkels en automatische HACCP-registratie voor voedselveiligheid.

Slagerij Dierendonck werd in de jaren ’70 in Koksijde opgericht met een vleesfilosofie die al snel uitgroeide tot een succesverhaal. Sinds Hendrik Dierendonck enkele jaren geleden zijn ouders opvolgde als gedelegeerd bestuurder, is de groei van het bedrijf in een stroomversnelling geraakt. Hendrik stelde echter vast dat sommige van zijn winkels het goed deden qua verkoop en gerealiseerde omzet, maar niet zo goed qua winst en rendement. Op zoek naar een manier om alle gegevens in kaart te brengen die een impact kunnen hebben op dat rendement, stuitte Hendrik in Leuven op Horeko, de online beheertool voor keuken- en personeelsprocessen

Aanzienlijke vermindering van de personeelskosten


Dankzij de globale digitale oplossing van Horeko kunnen winkels en horeca hun marges verbeteren en hun personeelsplanning efficiënter maken. Dierendonck heeft ook de personeelskosten aanzienlijk kunnen verminderen met de Horeko Employee Manager. Hendrik: “In het verleden wachtten we bijvoorbeeld wel eens te lang met iemand naar huis te sturen. Nu houden we alles in de gaten wat met Horeko en ondernemen we onmiddellijk actie. Ons doel is de personeelskosten terug te brengen tot 20%, maar voor de introductie van Horeko haalden die kosten soms 28-30%. Deze verbetering zorgde dus onmiddellijk voor een serieuze meerwinst. De door de filiaalhouders bestede tijd aan de planning is ook aanzienlijk verminderd. Ze zeggen dat ze een half uur per dag besparen.

Dervingsregistratie en voedselveiligheid


De tweede belangrijke stap werd gezet door de slagerij met de registratie van afval, gefaciliteerd door Horeko. “Alles wat je moet weggooien, registreer je bij Horeko”, zegt Pieter Van der Heyden, directeur van Horeko België. “Dit geeft je een goed overzicht van het afval en maakt het makkelijk om aanpassingen te doen. Het maakt de werknemers ook bewuster van de waarde van de producten. Het gemak waarmee HACCP-taken bij Horeko kunnen worden geregistreerd, komt ook de gemoedsrust ten goede. Op die manier bent u altijd voorbereid op een eventueel bezoek van het FAVV.

Gecentraliseerde controle

Vandaag de dag is Horeko een belangrijke basis voor Dierendonck om in de toekomst zijn franchisesysteem te realiseren. Horeko centraliseert alle gegevens van alle vestigingen op één plek, zodat Hendrik de vinger aan de pols kan houden. Hendrik Dierendonck: “Het is een echte uitdaging om een groeiend aantal bedrijven in de gaten te houden. Elk bedrijf heeft zijn eigen verantwoordelijke, maar het zijn tevens slagers die vooral in de winkel aanwezig moeten zijn. Het is mijn taak om hun werk te vergemakkelijken met behoud van de filosofie en de kwaliteit van Dierendonck. Nu alles via Horeko verloopt, heb ik als manager meer dan ooit de touwtjes in handen, want ik kan zien wat er gebeurt, ook als ik niet in de winkel ben.”

“Met onze tool willen we het leven van ondernemers in de horeca makkelijker maken. Dankzij Horeko hebben zij een overzicht van hun data en kunnen zij zo hun winstgevendheid optimaliseren en verhogen. Onze filosofie is onze klanten te helpen maximale resultaten te bereiken met minimale inspanning. Gebruiksgemak en duidelijkheid zijn van cruciaal belang,” vat Pieter Van der Heyden samen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*