Breydel ‘s tweede boek brengt een ode aan ‘Lekker Lokaal’

Op donderdag 9 december heeft Breydel een nieuw boek gelanceerd: ‘Lekker lokaal’. Dit is het tweede boek van vleesproducent Breydel. In deze editie staat het begrip “lokaal” centraal. Het boek biedt een schat aan recepten met lekkers van Belgische bodem. Niet alleen Breydelham en spek, maar ook andere bekende streekproducten spelen een prominente rol. Het boek zal binnenkort in de boekhandel verkrijgbaar zijn, maar er zullen ook spaaracties opgezet worden bij slagers en buurtwinkels.

Omslagfoto: Lekker Lokaal: met Breydel en andere lokale lekkernijen

Het team van creatieve koks achter “Lekker Lokaal”.

Als je rechtstreeks bij de boer of producent koopt, eet je veel verser en gezonder. Bovendien help je het milieu en steun je de lokale economie. Redenen genoeg om bewust te kiezen voor “Lekker Lokaal”. In dit boek vind je verfijnde en originele recepten met ham, spek en andere heerlijke streekproducten. Naast alledaagse recepten, ontdek je hier ook recepten voor feestelijke gelegenheden. Dit boek is zeker een must-have voor de komende feestperiode.

Bij de presentatie van het boek bedankte Ivan De Keyser, CEO van Breydel, de partners die aan dit project hebben meegewerkt. Hij noemde de Conteras-brouwerij (Valeir), de bio-bakkerij De Trog (Biobrood), enz. (zie partners). Op het eerste gezicht lijkt het niet om een lokaal project te gaan in de zin van een beperkt en afgebakend geografisch gebied. De partners komen uit gans België, zoals bijvoorbeeld de slakken van de Ferme du Vieux Tilleul in Fernelmont, Wallonië. “In dit boek gaat het om de ‘ware’ betekenis van lokaal”, legt Ivan De Keyser uit. Voor mij betekent “lokaal” drie zaken. Een korte keten (zoals in Breydel, waar de grondstoffen en de verwerking binnen een straal van 25 kilometer plaatsvinden). Ten tweede betekent lokaal een lokaal gezicht, een persoon die het product uitdraagt, en ten derde een ketenverhaal met zo weinig mogelijk economische schakels. Dit laatste geldt niet alleen voor Breydel, maar ook voor alle partners die aan dit boek hebben meegewerkt. Het zijn kleine bedrijven met een lokaal en ambachtelijk product.

Breydel en de korte keten.

In 2019 voerde Breydel een radicale verandering door: het bedrijf zette al zijn vleesleveranciers aab de deur. Sindsdien koopt Breydel nog maar bij drie boeren varkens aan. Varkenshouders zoals David Martin uit Aarsele, die zijn varkens op een gezonde en diervriendelijke manier laten opgroeien. “Het zijn boeren uit de omgeving, namelijk uit Aarsele, Vinkt en Pittem”, legt Ivan De Keyser uit. “De varkens worden geslacht in Tielt en versneden in Waregem. De keten is dus heel kort: alles gebeurt binnen een straal van 25 kilometer.”

Lokaak gezicht

De tweede betekenis van “lokaal” is het gezicht achter het product. Mensen die hun product produceren met heel hun ‘zijn’. “Voor Breydel ben ik het gezicht en stond ik jarenlang bekend als de ambassadeur van ‘Lekker van bij ons’, maar varkenshouder David Martin is ook het gezicht achter de varkens en het varkensvlees dat hij aan ons levert, de manier waarop hij die dieren kweekt en voedert en zijn streven naar het allerbeste doorheen alle fases van het leven van de dieren. Uniek is bijvoorbeeld dat er muziek speelt voor de dieren, maar het reikt nog veel verder. Ik probeer altijd te werken met mensen die 100% achter hun product staan en bereid zijn intensief samen te werken. Dit verhoogt niet alleen de transparantie, maar is vaak ook de basis voor een goede wisselwerking. David mengt ook het voeder (met onder andere reststromen van menselijk afval) voor de twee andere varkenshouders en verfijnt de kweekmethode voortdurend,” legt Yvan De Keyser uit.

Weinig economische schakels

“Ten derde betekent lokaal een keten met zo weinig mogelijk economische schakels. “Ik denk dat dit heel belangrijk is. Het garandeert een optimale traceerbaarheid. Bij Breydel komt het vlees de ene week uit Aarsele, de andere week uit Vinkt en weer een week later uit Pittem. Elk stuk vlees kan worden getraceerd naar het varken van de desbetreffende boer. Het is dus één per één traceerbaar”, aldus Ivan.

Partners

Yvan De Keyzer: “We mogen trots zijn op onze Belgische delicatessen. En dit gebeurt te weinig. Om maar een voorbeeld te noemen: waarom altijd bubbels als aperitief, waarom eens geen streekbiertje?”, vraagt hij zich terecht af. “En waarom niet vaker kiezen voor onze Belgische lekkernijen? In ‘Lekker Lokaal’ vindt u heel veel lokale producten, en een schat aan ideeën om ermee aan de slag te gaan en zelf lekkere gerechten te bereiden met deze Belgische topproducten.”

De partners van Breydel in dit boek zijn Inex (zuivelproducten), Brouwerij Conteras (Valeir), Gilco (haringfilets), Seagul-Appetit (visrokerij), La Confiance (speculoos), Jules Destrooper (koekjes), Vondelmolen (peperkoek), Biscuiterie Grillet (Lekkerkoek), Hoeve Minoodt (witloof), Wildiers (komkommers, confituren, enz.), Tierenteyn-Verlent (mosterd), Brevisco (garnalen), Baliehof (kaas en zuivelproducten), Le Larry (geitenkaas), Ganda (gedroogde ham), Bosschelle (schapenplattekaas), Kaasmakerij Adbij van de trappisten van Westmalle (trappistenkaas uit Westmalle), Sint-Lucie (waterkers), DV Foods (Maître Antoine krokantjes), Eendenkwekerij Filip Callemeyn (foie gras), Ferme du Vieux Tilleul (segrijnslakken), Confituren Callas (confituur), Bio-bakkerij De Trog (biologisch brood).

Het boek ‘Lekker Lokaal’ werd uitgebracht door Breydel & Uitgeverij Lannoo.
ISBN 978 94 014 8131 1

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*