Quick boekt succes met halal vlees

large aged beef rib steak

De geschiedenis van Quick startte in België. In 2007 kwam Quick onder de Franse vlag, gekocht door een dochteronderneming van de Caisse des dépôts et consignations. In 2015 werd Quick overgenomen door Groupe Bertrand, waarna deze laatste het onlangs aanbood aan HIG Capital uit de VS. Ondertussen is Quick zich gaan toeleggen op de verkoop van halal-vlees en heeft daarmee – vrij ongemerkt- heel veel succes geboekt.

Quick is sinds 2012 bezig met een strategische verschuiving. Zonder daar expliciet voor uit te komen, was het de bedoeling om veel restaurants 100% halal te maken. Een strategische keuze, waarMcDonald’s of Burger King niet tegen kunnen opboksen. Voor hen is halal vlees aanbieden geen optie.


2,5 keer meer omzet

In 2012 heeft het merk een partnerschap gesloten met de Association Rituelle de la Grande Mosquée de Lyon (ARGML) om het halal vlees dat in de restaurants wordt aangeboden te certificeren. Dit leverde de groep ook wel wat kritiek op, vooral uit rechtste hoek.

Het ene na het andere restaurant verkreeg zijn certificering. Volgens de website van ARGML is dit het geval voor ongeveer 80 Quick-restaurants (van de 107 die nu aan HIG Capital zijn verkocht), waaronder het vlaggenschip dat afgelopen februari ’21 is geopend op de Boulevard Sébastopol in Parijs.

Hoewel het concern altijd discreet is gebleven over de kwestie, is de economische strategie duidelijk, vooral omdat de meeste restaurants toebehoren aan franchisenemers. Met halal vlees heeft Quick een bloeiende markt gevonden, vrij van grote concurrenten. Vóór de crisis had het merk dan ook een solide omzet van 227 miljoen euro bij een Ebitda van 21 miljoen euro volgens Bloomberg.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*