Slager zet straks ook lokale voeding op de kaart als ambassadeur ‘Lekker van bij ons’?

Op 7 juni 2021 lanceerden Hilde Crevits, Vlaams minister van Economie, Landbouw en Voeding, de VLAM en de verenigingen van de voedingsindustrie waaronder de Landsbond der Beenhouwers een initiatief om het belang en het unieke karakter van onze lokale voeding in de verf te zetten. Het label “Ambassadeur – Lekker van bij ons” zal in de komende maanden en jaren op grote schaal worden gepromoot.

Maar het is niet zomaar een label. 31 Vlaamse federaties en verenigingen uit de voedings-, horeca- en retailsector zijn betrokken bij allerlei concrete acties die lokaal voedsel onder de aandacht brengen.

Minister Crevits maakt tijdens de voorstelling bij brouwerij Palm geen geheim van haar enthousiasme voor onze lokale keuken: “De Belgische keuken en haar basisproducten behoren tot de beste in de wereld. We zetten lokaal voedsel op de kaart op een manier die nog nooit eerder is gedaan. Het ontwerpen van een logo is slechts de eerste stap; het gaat erom alle betrokken partners te overtuigen en hen in dezelfde richting te sturen. Het partnerschap dat wij hiertoe hebben kunnen opbouwen is ongekend. Dit is geen eenmalige gebeurtenis, maar het begin van een project dat wij op lange termijn willen voortzetten.

Lokaal

Het project steunt op de sterke schouders van 31 partners (zie verder) die een sleutelrol spelen in onze voeding in Vlaanderen. In slechts enkele maanden tijd hebben zij zich verenigd rond een sterk gemeenschappelijk doel: ons lokale voedsel op een duurzame manier in het middelpunt van de belangstelling plaatsen en hebben zij het charter “Voedsel verbindt boer en burger” ondertekend.

De komende periode zal er ingezet worden op het werven van ambassadeurs, het uitwerken van educatieve projecten en ook is er nog een maand van de lokale voeding(pas vanaf 2022 in de maand mei)

Detailhandelaren, restauranthouders, verwerkers en producenten die zich aanmelden, kunnen het gemeenschappelijke label ‘Ambassadeur-Lekker van bij ons’ gebruiken. Hiervoor zijn fysieke en digitale dragers gemaakt waaronder een raamsticker, een muurplaat, een toogdisplay en een kledingpin.

Niet alleen zal het nieuwe label binnenkort overal verschijnen – bijvoorbeeld op de deur van de slager, in de cafetaria en op de menukaart in het restaurant – maar de supermarkten zullen ook werken met schappen, reclamestands en flyers. Bovendien wordt mei vanaf 2022 de maand van de lokale producten. Tijdens deze maand zal de hele keten de nadruk leggen op lokaal voedsel

31 Partners

Het project wordt gedragen door 31 partners: VLAM, het Departement Landbouw en Visserij van de Vlaamse Overheid, Algemeen Boerensyndicaat, Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie, Belgapom, BioForum, Boerenbond, Belgische Kalfsvleessector, Comeos, Federatie van het Belgisch Vlees, Fenavian, FERM, Fevia Vlaanderen, Groene Kring, Horeca Vlaanderen, Jong ABS, Landsbond der Beenhouwers, Landsbond Pluimvee, Nationaal Verbond van Eierhandelaars, Nationaal Verbond van Pluimveeslachthuizen, Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties, Federatie van de Belgische groenteverwerking, Rederscentrale, UNIZO/Buurtsuper.be, Vereniging van Industriële Pluimveeslachthuizen van België, Federatie van Vishandelaars, VISGRO, Steunpunt Streekproducten, Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten en Vereniging van de Vlaamse Provincies.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*