Week van de Korte Keten 15 tot 23 mei 2021

De vijf Vlaamse provincies, de Vlaamse overheid, VLAM en Steunpunt Korte Keten organiseren van 15 tot 23 mei 2021 de vierde week van de korte keten. Vlaams minister van Landbouw en Voeding Hilde Crevits en gedeputeerde van de provincie Vlaams-Brabant Tom Dehaene geven het startschot voor de feestweek op de boerderij van de familie Van Haesendonck in Weerde (Zemst).

Naast hun aardbeien en gemalen witlof biedt de familie in hun boerderijwinkel een breed scala aan streekproducten aan. “Het belang van en de interesse voor de korte keten is de afgelopen maanden duidelijker geworden dan ooit. In het tweede kwartaal van 2020 is de directe verkoop van landbouwbedrijven met 88% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2019, en we blijven een stijging van meer dan een derde zien in het begin van 2021. Wij willen dat sentiment en de wens om lokaal te kopen in stand houden,” aldus Hilde Crevits.

De week van de korte keten

De Week van de Korte Keten is een samenwerking tussen de vijf Vlaamse provincies, VLAM, de Vlaamse overheid en het Steunpunt Korte Keten, met als doel de aandacht te vestigen op de korte keten in Vlaanderen. Het is de vierde keer dat de Week van de Korte Keten in Vlaanderen wordt georganiseerd. Niet alleen producenten organiseren activiteiten, maar ook verenigingen, steden en gemeenten en cateringbedrijven zijn actief betrokken. Alle partners steunen de communicatie.

Groeiende interesse voor lokaal

De belangstelling voor korte leveringsketens neemt toe. De Coronacrisis helpt. Het publiek en de media krijgen steeds meer belangstelling voor korte leveringsketens.Het “lokale” wordt ook steeds populairder in de Coronacrisis. Noodgedwongen blijven we allemaal meer thuis en ontdekken we meer van onze streek. Dit geldt voor ontspanning, maar ook voor ons voedsel. De plaatselijke producent wordt meer ontdekt en gewaardeerd. Door rechtstreeks bij de boer te kopen, koopt u verse producten van hoge kwaliteit met een korte levertijd en steunt u de plaatselijke economie. Het is ook de perfecte manier om meer te weten te komen over de lokale landbouw.Enkele cijfers die dit illustreren De verkoop van boerderijen die directe verkoop voeren, is in het tweede kwartaal van 2020 met gemiddeld 88% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2019. De best verkochte producten waren rundvlees, varkensvlees, aardbeien en asperges, die hun verkoop verdubbelden of verdrievoudigden.

In de zomer van 2020 zijn de Vlamingen teruggekeerd naar hun oude gewoonten en zijn de detailhandelsbestedingen naar normalere niveaus teruggekeerd naarmate de bedrijfs- en hotelconsumpties weer aantrokken. De verkoop van landbouwproducten daalde, maar lag toch nog 12% hoger dan in dezelfde periode van het jaar voordien. In het vierde kwartaal, tijdens de tweede periode vande lockdown, herstelde de verkoop van landbouwbedrijven zich sterk (+56%), maar bleef onder het niveau van de eerste lockdown.De crisis heeft de familie Van Haesendonck in Weerde (Zemst) niet getroffen. Koen Van Haesendonck: “We zijn op dezelfde manier blijven zorgen voor ons bedrijf, onze producten en onze klanten. Als tegenprestatie zorgen onze klanten voor ons door hun aankopen in onze boerderijwinkel. Met andere woorden, landbouwers en burgers zorgen voor elkaar. “Als we kijken naar de totale omzet (inclusief dranken zoals wijn en bier) van de directe boerderijmarketing en boerenmarkten in Vlaanderen voor heel 2020, dan zien we een groei van 27% (boerderij +35% en boerenmarkt -9%) tot een omzet van ruim 83 miljoen euro. Aangezien de mensen niet naar restaurants gingen en minder reisden, genoten zij tijdens de wintermaanden van duurdere en betere stukken vlees. Voor de eerste drie maanden van 2021 zien we een groei van 36% ten opzichte van 2020.

De verkoop op boerderij- en boerenmarkten


Vlaams minister van Landbouw en Voeding, Hilde Crevits: “De pandemie heeft de mensen weer geïnteresseerd gemaakt voor alles wat er op onze boerderijen gebeurt. We blijven allemaal meer thuis, wandelen en fietsen over de Vlaamse wegen en (her)ontdekken onze lokale handelaars. De honger naar lokaal voedsel is groter dan ooit. We moeten die eetlust levend houden. De verkoop van aardbeien en asperges, bijvoorbeeld, is omhoog geschoten. Door voor de vierde keer deze week van de korte keten te organiseren, willen we Vlamingen ervan overtuigen deze (her)ontdekking te appreciëren en lokaal te blijven kopen.

Het marktaandeel van de hoevewinkel in vergelijking met andere distributiekanalen voor verse producten is bescheiden, maar groeit met 1%. In het geval van de boerenmarkt ligt dat aandeel tussen 0,1 en 0,2%. Communicatie en promoties om de bekendheid van het korte kanaal te vergroten kunnen het marktaandeel helpen vergroten. De Week van de Korte Keten is in dit verband een uitstekend initiatief, dat door veel partners wordt gesteund.

Korte Keten met veel gezichten

Korte keten verwijst naar vele vormen van directe verkoop: boerderijwinkels, boerenmarkten, automaten voor boerderijproducten, buurderijen, groente-abonnementen, oogsttuinen, CSA-initiatieven (Community Supported Agriculture) en voedselteams. Koen Van Haesendonck, van het gemengde familiebedrijf Van Haesendonck in Weerde (Zemst), met een boerderijwinkel, legt het als volgt uit: “De korte keten is economie op mensenmaat, economie teruggebracht tot haar essentie, eeuwenoud, maar springlevend. De producten van de korte keten staan synoniem voor lekker, supervers en tegen een eerlijke prijs”.


Uit een enquête van iVox naar aanleiding van de Zomer van de Korte Keten van vorig jaar blijkt dat de bekendheid van consumenten met verschillende vormen van korte ketens hoger is dan in 2019, waarbij bijvoorbeeld de bekendheid van Buurderijen gestegen van 39% naar 49%, van afhaalpunten van 54% naar 63% en van automaten van 72% naar 81%.

De centrale plaats voor informatie over korte ketens is rechtvanbijdeboer.be

De website www.rechtvanbijdeboer.be is de centrale plaats voor informatie over korte ketens voor consumenten. Hier kunt u meer te weten komen over de verschillende vormen van korte ketens en een winkel bij u in de buurt vinden. Het bezoek aan deze door VLAM geëxploiteerde site is in de eerste helft van 2020 aanzienlijk toegenomen, met pieken van meer dan 10.000 mensen per dag. Consumenten zijn duidelijk op zoek naar meer winkels bij hen in de buurt, en uit onderzoek van iVox bleek ook dat zij meer in hun eigen huis kopen. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat producten die via het korte kanaal worden gekocht, door de consument als verser, lekkerder en beter voor het milieu worden ervaren.


Korte keten week 2021: creativiteit ten top


Producenten, verenigingen, steden en gemeenten en horecazaken nemen deel aan de Korte Keten Week 2021 en zetten zich in om de Vlaamse consument te sensibiliseren voor de verschillende vormen van korteketenproductie.
Het is de bedoeling de consumenten vertrouwd te maken met de verschillende vormen van de korte keten en hen een aangename ervaring te laten beleven met lokaal geproduceerd voedsel. Wat ze van 15-23 mei voor u in petto hebben, kunt u zien op www.weekvandekorteketen.be. Boerenmarkten, boerderijbezoeken per fiets of te voet, online workshops, meeneemmenu’s met streekproducten, open dagen, snelwegen en picknicks…. Een warme oproep aan iedereen om lokaal voedsel rechtstreeks van de boer te ontdekken.Aangepaste veldenToon op homepage?1Groeiende interesse voor lokaal

Week van de Korte Keten 15 tot 23 mei 2021

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*