
Het Facebookaccount van slager Jos aan de Brusselse Steenweg in Ninove is gehackt nadat hij een grote pensenactie lanceerde. Criminelen probeerden het account van de slager te gebruiken om bankgegevens te bemachtigen van de deelnemers. De slager Jos Van Snick (51) is bijzonder ongelukkig met dit voorval. Hij schakelde onmiddellijk de politie en een IT-dienst in om de hackers aan te klagen en de nefaste gevolgen van hun actie te beperken.
Hoe het allemaal begon? Toen de bekende slager Rik Van Den Berghe, van de gelijknamige slagerij in de Lavendelstraat in Ninove zijn zaak sloot. Hij gaf het beroemde recept van zijn populaire pens door aan zijn collega Jos: “Het recept bestaat al drie generaties en lokt klanten uit het hele land naar Ninove”, zegt slager Jos Van Snick (51).
Sedert 2 februari zijn de authentieke pensen van het recept verkrijgbaar in de slagerij Jos. om dat heugelijke nieuws alle mogelijke aandacht te geven, organiseerde slager Jos via zijn Facebook-pagina een ‘pensen’loting. Iedereen die het nieuws deelde, maakte kans op een gratis kilo “Pensen van Rik”: “Een van mijn trouwe medewerkers plaatste het nieuws vrijdagavond op Facebook. De reactie was enorm: op zaterdagavond, 24 uur later, was het al achthonderd keer gedeeld. Maar kort daarna werd mijn account gehackt. Gelukkig hadden de klanten de reflex om te vragen of het waar was dat wij hun bankgegevens vroegen.
Jos: “We hebben meteen de politie en een computerbedrijf gebeld. Zij proberen uit te zoeken wie de hackers waren. We hebben onze klanten ook gewaarschuwd om zich nergens mee in te laten”. Het facebookbericht luidde: “Opgelet!! Via onze pagina werd er melding gemaaktvan winnaars van onze “pensen”actie… . maar dat komt niet van ons. maar van hackers. Die vragen nadien ook naar uw bankgegevens. Wij vragen deze in geen geval! Ondertussen willen wij ook melden dat zowel de politie als onze it’ers er mee aan de slag zijn en dat we er alles aan doen om alles terug op orde te zetten. Als gevolg van dit voorval zullen wij onze pensenactie even uitstellen.”
Nieuwe concurrentie
“Later deze week zetten we de Facebookpagina weer online plaatsen en een nieuwe actie organiseren met een nieuwe prijsvraag. In plaats van tien, gaan we vijftig winnaars trekken”.De pagina in de gaten houden is dus de boodschap!
Geef als eerste een reactie