VLAM’s stelt jaarplan voor 2021 voor

Het Vlaams Centrum voor Landbouw en Visserij (VLAM) ziet zijn budget voor 2021 stijgen met 4% tot bijna 30 miljoen euro. De belangrijkste reden is de bijkomende subsidie van de Vlaamse overheid om het herstel van de export na de Brexit- en coronacrisis te ondersteunen. VLAM kondigde dit aan bij de presentatie van haar promotieplannen voor 2021.

“We hebben een goed plan gemaakt voor 2020, maar het bleek anders te zijn”, schrijft Filip Fontaine, algemeen directeur van VLAM in het voorwoord van zijn programma. De crisis heeft de export verlamd en er zijn verschillende beurzen in Duitsland en daarbuiten geannuleerd.

Corona en Lekkervanbijons.be

“Niet alleen VLAM, maar de hele voedingsindustrie heeft als nooit tevoren te maken gehad met een verstoring”, zegt Fontaine. “Maar we hebben de uitdaging aangenomen. Het kookplatform Lekkervanbijons.be heeft de Vlamingen miljoenen keren geïnspireerd en heeft dankzij de groeiende belangstelling voor de eigen regio nog meer harten weten te winnen. We veranderden de actieprogramma’s in België en in het buitenland en de boodschap was om te innoveren. In 2021 gaat VLAM verder op deze weg.

Promotie is prioritair

Het jaarprogramma voor 2021 is begroot op bijna 30 miljoen euro, 4% meer dan in 2020. Ongeveer de helft van de omzet van VLAM (46%) is afkomstig uit de commerciële sector. Daarnaast zorgen de Vlaamse overheid (22%) en de Europese Unie (21%) voor een belangrijk deel van de inkomsten. “Op deze manier kunnen we ervoor zorgen dat de budgetten van de sector bijna volledig worden gebruikt voor de promotie van producten en diensten”, zegt Leen Guffens, directeur Promotie. Dankzij de subsidies kunnen we ook investeren in wereldwijde expertise zoals diepgaand marktonderzoek, communicatie met voedselspecialisten, activiteiten voor de restaurant- en retailsector, een exportplatform en ons kookplatform “Lekker van bij ons”.

Diverse promotiecampagnes

Verschillende promotiecampagnes zullen in 2021 worden voortgezet. Zo zijn er bijvoorbeeld dat van de conferentieperen in China, Brazilië, Duitsland en Oostenrijk, de groentecampagne “Vegetables are the new sneakers”, die millennials zullen moeten aanzetten tot meer consumptie van groenten, en campagnes over de consumptie van melk en kaas, vis van het jaar en campagnes over biologische voeding en de korte voedselketen.

Biologische voeding in de kijker

In 2020 lanceerde VLAM een campagne voor bio. “We vertellen echte verhalen en zetten de voordelen van bio in de schijnwerpers”, zegt hij. “In 2021 zal de campagne worden voortgezet op tv, online en via de media, met als slogan: “Het online platform allesoverbio.be blijft een stevige uitvalsbasis en wordt continu ingezet om onze boodschap te verspreiden”. n 2020 werd een versnelling hoger geschakeld met een tv-campagne, die ook in 2021 zal lopen op onze populaire zenders. De campagne brengt verhalen van echte mensen en de troeven van bio worden in de kijker gezet: ‘Kies wat vaker bio met een biografie uit Europa’. Binnen deze Europese campagne worden ook elk jaar zes mini- biografieën gemaakt die online en via sociale media gepromoot worden.

Korte keten

VLAM wil ook meer Vlamingen aanmoedigen om rechtstreeks van boeren te kopen. Naast de website rechtvanbijboer.be, die alle short supply chain initiatieven samenbrengt, is er een nieuw concept hiervoor in de liften en zijn er nieuwe samenwerkingsverbanden met de horeca, provincies, steden en gemeenten gepland in het kader van een mogelijke nieuwe Short Supply Chain Week.


Beurzen

In 2021 plant VLAM 24 internationale beurzen. Het is nog niet bekend of ze allemaal kunnen plaatsvinden. “We houden er nu al rekening mee dat de beurzen niet in het eerste kwartaal zullen plaatsvinden,” blijkbaar. “Maar we hebben een aantal online alternatieven en hybride formules ontwikkeld, zodat we snel kunnen veranderen.

Britse markt

VLAM wil de Britse markt zoveel mogelijk beschermen door te informeren, uit te leggen en te monitoren. De vlotte werking van VLAM in het Verenigd Koninkrijk zal in 2021 en 2022 worden versterkt op basis vanuit het relanceplann van de Vlaamse regering. Op deze manier zal VLAM in staat zijn om de export naar de Britse markt in stand te houden door middel van specifieke steun en begeleiding van exporterende bedrijven.

Brexit supervisor

Sinds 1 januari heeft VLAM ook een brexit supervisor aangesteld. Ward Verberck zal bedrijven en federaties met raad en daad bijstaan. “Met zijn jarenlange ervaring in de internationale levensmiddelenhandel heeft Ward de nodige kennis van import, export, logistiek, douaneprocedures en ervaring in de groot- en detailhandel”, aldus VLAM. “Dit geeft hem de juiste instrumenten om VLAM-exporteurs zoveel mogelijk te ondersteunen na de splitsing. Hij is te bereiken via Ward.verberck@vlam.be of telefonisch op 0473/269 472.

Vlees

VLEES VAN BIJ ONS

Met de campagne Vlees van bij ons willen de varkens-, rund- en kalversector gezamenlijk werken aan het imago voor de totale vleessector. Het verder uitbouwen van een positief imago is gesteund op drie pijlers: smaak, vakmanschap en lokaal. Binnen deze drie pijlers wordt de nadruk gelegd op de rationele drijfveren van de consument om te kiezen voor een stukje vlees binnen een gezonde en evenwichtige voeding.

RUNDVLEES GENERIEK In het binnenland wordt een extra inspanning geleverd om Belgisch rundvlees te promoten via storytellingen samenwerkingen met horeca en foodservice-bedrijven. Daarbij wordt extra aandacht besteed aan het ras Belgisch Witblauw, een ras waar we als Belg terecht trots op mogen zijn. Ook in deze campagnes zetten we in op de drie pijlers: smaak, vakmanschap en lokaal. Door samenwerkingen met chefs, slagers en hotelscholen tonen we dat de productie en verwerking van vlees een echt ambacht is. Daarnaast leggen we er de nadruk op dat lokaal geproduceerd vlees een duurzaam topproduct is. De veehouders worden actief betrokken bij de communicatie en brengen persoonlijk hun verhaal.Met de campagne ‘quality time’ focussen we op de samenhorigheid aan tafel. We roepen de Belgen op goed te eten in goed gezelschap. Want de beste maaltijden zijn die waar je zowel aandacht besteedt aan wat er op je bord ligt als met wie je rond de tafel zit. In tijden van corona kan goed gezelschap binnen de bubbel of op een creatieve digitiale manier samen-gebracht worden. De smaak en variatie van het rund-vlees zijn de peper en het zout van deze campagne.

KALFSVLEES De productie en consumptie van kalfsvlees is een typisch Europees fenomeen. Buiten de grenzen van Europa is de markt namelijk zo goed als onbestaande. Kalfsvlees is populair in Europa omdat het mals, mager en smaakvol is. Het maakt deel uit van Europa’s gastronomisch erfgoed. Daarom werkt VLAM samen met de drie andere belangrijkste kalfsvleesproducerende landen aan een Europees project met als doel de zichtbaarheid van kalfsvlees in de winkels te vergroten. Er wordt hier-voor ook samengewerkt met chefs en slagers. Kalfsvlees maakt ook deel uit van de overkoepelende campagne ‘Vlees van bij ons’ (zie hierboven) en van het sector-overkoepelende programma ‘Lekker van bij ons’.

FOKKERIJ RUNDEREN Vanuit VLAM wordt ook de promotionele werking van de fokkerijorganisaties in de rundersector ondersteund. Het gaat om de promotionele werking van het CRV (Coöperatieve Rundveeverbetering) op het vlak van rundveeverbetering. Nationale en regionale acties, met daarnaast het nodige promotiemateriaal, staan op de planning. De projecten hebben als doel om impulsen te geven aan de nationale markt en de Vlaamse rundvee-houderij blijvend concurrentieel te houden.

LAMSVLEES De promotie voor lamsvlees (via de beroepsvereniging Vlaamse Schapenhouderij) blijft in het teken van het Pastorale-keurmerk staan. Op de agenda staat de verdere uitbouw van de regionale netwerken, samen-werkingen met nieuwe partners en de uitbouw van de naamsbekendheid. Daarnaast maakt lamsvlees ook deel uit van het sectoroverkoepelend programma ‘LekkerMeer details over onze plannen leest u in het programma.

Varken voor alle vorken De campagne legt de nadruk op de veelzijdigheid van varkensvlees en werkt met de slogan ‘Een stukje varken voor alle vorken’. Na evaluatie van de campagne in 2020 zullen de acties in 2021 worden bijgestuurd. Naast een medialuik (advertenties en recepten) zal er ook een activatieluik zijn dat de consumenten zal inspireren en informeren zo dicht mogelijk bij het moment van aankoop. Hiervoor zal nauw worden samengewerkt met retail en foodservice. Ook de samenwerking met de slagers en slagerijopleidingen blijven zeer belangrijk. Slagers en chefs blijven de perfecte ambassadeurs die de passie en kennis uitdragen. Via de aanwezigheid op vakbeurzen dragen we de campagne ook naar het professioneel publiek uit. Het online kookplatform lekkervanbijons.be en de samenwerking met Dagelijkse kost op één bieden de ideale ondersteuning voor de campagne.

Meesterlyck De campagne voor gedroogde en gekookte ham uit 2019 zal geëvalueerd worden en aangepast waar nodig. Naast het inspireren van de consument zetten we in 2021 volop in op het belichten van de inhoudelijke kwaliteiten van het Meesterlyck-label via activaties. Zo wordt het Belgische karakter van dit 100% Belgische label in de verf gezet. De communicatie verloopt via een pop-upmuseum op markten, affichage in het straat-beeld en aan verkooppunten en via sociale media.

Exportpromotie vleeswaren Met een B2B-campagne die in 2017 werd opgestart wil de vleeswarensector het imago van Belgische vleeswaren in Europa opbouwen en de export ervan ondersteunen. Met deze campagne richten we ons op Scandinavië en Oost-Europa. De promotie van vleeswaren zal bestaan uit het organiseren van contactdagen, beurzen en het opbouwen van het Belgische imago in de vakpers via een communicatiecampagne. Een deelname aan de beurs Gastronord in Stockholm, die in 2020 niet kon doorgaan, staat opn

Lees verder in het jaarprogramma van Vlam

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*