Slagers en slachthuizen werken samen met landbouwers binnen het korte ketenverhaal

Sinds het begin van de Coronacrisis hebben de Belgen de korte keten (opnieuw) ontdekt en kopen ze meer voedsel van lokale boerderijen. “De populariteit heeft een ongekend niveau bereikt, met 44% meer huishoudens die rechtstreeks van de boer kopen. Belgen kopen ook graag hun vers vlees bij de boer. Het volume is zelfs met 55% toegenomen tot 1.600 ton”, zegt Steunpunt Korte Keten, die ook een nieuwe brochure heeft opgesteld om het contact tussen de korte keten en de slachterijsector te bevorderen.

De bewuste keuze van steeds meer consumenten om via korte ketens te kopen, weerspiegelt de groeiende belangstelling voor een duurzaam alternatief en de wens om meer met de producent te maken te hebben. Uit de marktstudie van het Vlaams Centrum voor de Marketing van Landbouw- en Visserijproducten (VLAM) blijkt dat bijna één op de twee Vlaamse consumenten (47%) ‘herkomst’ belangrijk vindt in hun aankoopbeslissingen en de lokale economie wil ondersteunen.

Populariteit van de korte keten

In de eerste helft van 2020 kochten 44% meer huishoudens rechtstreeks van een lokale boerderij dan in 2019. Voor vlees van boerderijen steeg de verkochte hoeveelheid met 55% tot 1.600 ton. Vooral de groep van jongeren kiest voor de lokale markt.

“De populariteit van de korte keten laat zien dat de consument de lokale economie echt wil ondersteunen”, zegt Bart Thoelen van Steunpunt Korte Keten. “De pandemie heeft hier zeker aan bijgedragen. Door rechtstreeks bij de boer te kopen, komt de consument weer meer in contact met de bron van zijn voedsel. En meer aandacht voor de vertrouwde kwaliteit van onze ongelooflijk rijke selectie van lokaal voedsel.

Band landbouwer en slager of slachthuis

De groeiende belangstelling voor ‘lokaal’ kan ook boeren en slachthuizen dichter bij elkaar brengen op zoek naar nieuwe verdienmodellen. Daarom geven Steunpunt Korte Keten en VLAM de informatiebrochure “Slachten voor korte keten” uit.

De brochure geeft een overzicht van het wettelijk kader. “Als je het dierenvlees van je boerderij op de markt wilt brengen, moet je naar een erkend slachthuis of slagerij, dus er zijn nog veel wettelijke eisen”, zegt Ann Detelder van Steunpunt, “Vooral voor beginners is zo’n duidelijke brochure waardevol.

Op dit moment zijn er 154 hoeveslagers in Vlaanderen. Veel jonge boeren willen waarde toevoegen aan hun producten en volgen een opleiding als beenhouwer. Ze laten hun dieren slachten en versnijden door een slager of slachthuis. Dit jaar ontving Steunpunt aanvragen voor deze formule van 40 bedrijven. Er kunnen goede zakelijke relaties worden opgebouwd tussen de slager en de boer. “Landbouwers die zich differentiëren en een bepaald type vlees samen met een slager op de markt willen brengen, kunnen zich echt onderscheiden op de markt”, zegt Detelder.

Febev

FEBEV, de Belgische Vleesfederatie, werkt aan het vergroten van de zichtbaarheid van de slachthuizen die betrokken zijn bij het korte ketenverhaal. “De boeren zullen binnenkort in staat zijn om snel geïnteresseerde slachthuizen te identificeren in onze ledenlijst”, zegt Michael Gore, FEBEV-directeur-generaal. Hij wijst ook op de groeiende belangstelling van de lokale bevolking voor zijn industrie. “Veel van onze leden breiden hun diensten aan landbouwers uit en helpen hen een professioneel verpakt eindproduct te bekomen.”

De nieuwe brochure werd geproduceerd met financiering van de Federale Overheidsdienst Economie (FOD Economie) en wordt vanaf 10 december selectief verspreid tijdens de eerstelijnsadviesgesprekken van het Steunpunt Korte Keten. Zij kunnen via de websites contact opnemen met de adviseur in hun omgeving. In de nabije toekomst zal de brochure ook als digitale versie beschikbaar zijn op de website van het Steunpunt Korte Keten.

Feiten over de korte keten in Vlaanderen

  • 1800: Op de website rechtvanbijdeboer.be kan de consument tussen meer dan 1800 verkooppunten in Vlaanderen zoeken naar een verkooppunt in zijn buurt.
  • 1000: Meer dan 1000 producenten registreerden zich al gratis op de website www.rechtvanbijdeboer.be. 
  • Spreiding: Heel wat landbouwers verkopen hun producten niet via één vorm van korte keten, maar via verschillende vormen. Daarnaast kunnen ze hun producten ook nog via de veiling, de retail of de horeca afzetten. Zo spreiden ze het risico.

Bijdrage korteketenproducenten

De promotie voor korteketenproducten wordt deels gefinancierd door de sector. Producenten die verkopen via de korte keten, kunnen een licentie aanvragen en betalen hiervoor een jaarlijkse bijdrage aan VLAM. Via een adviesorgaan bepalen ze mee hoe de promotie vorm krijgt

Bron: VILT

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*