Het publiek zegt nee tegen met supplementen verrijkt ‘hybride vlees’

De onderzoekers van de universiteit van Reading (VK) peilden naar de gevoelens van consumenten ten aanzien van “hybride vleesproducten”. Ze concludeerden dat de mensen dit hybride vlees pas echt zullen willen aankopen als ze de toegevoegde plantaardige voedingsmiddelen zoals uien of andere groenten kunnen zien. Professor Dr. Simona Grasso meent dat er een opdracht ligt om het publiek te informeren en het te leren dat ‘verwerkt’ niet noodzakelijkerwijze ‘slecht’ of ‘ongezond’ betekent.

De bevindingen zijn afkomstig van een EIT-voedselgefinancierd project, Consumer attitudes towards healthier processed meat products onder leiding van Dr. Simona Grasso van de Universiteit van Reading. Dr. Grasso en Europese collega’s spraken met consumenten uit het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Denemarken en stelden vast dat de grootste zorg aangaande hybride producten de angst was voor overbewerking.

Een hybride worst van Equinox

Dr. Simona Grasso, een senior research fellow in het Institute of Food, Nutrition and Health van de Universiteit van Reading zei: “Hybride vleesproducten die groenten of andere plantaardige toevoegingen bevatten, liggen al enige tijd in de schappen in alle warenhuizen van Europa. De mensen kennen het product al wel, maar we wilden zien wat de mensen er eigenlijk van vonden en wat hen ervan zou kunnen weerhouden om ze te kopen.”

Geen additieven, conserveringsmiddelen en eiwitpoeders

“Zoals verwacht vertelden de consumenten dat de smaak een van hun belangrijkste bekommernissen was. Het onderzoek leerde echter dat de grootste zorg de overmatige bewerking van de producten was. Het winkelend publiek dat we hebben gesproken sprak de zorg uit dat overbewerking zou leiden tot toevoeging van additieven en conserveringsmiddelen, waardoor ze er dan vanuit gingen dat die producten minder gezond werden.”

“De grote trend die we waarnemen is dat consumenten hele voedingsproducten in hun worsten of hamburgers willen zien, zoals uien, champignons, peulvruchten en natuurlijke aroma’s zoals kruiden en specerijen. Britse, Spaanse en Deense shoppers zeiden allemaal dat ze geen supplementen, zoals proteïnepoeders of andere ingrediënten die geen ”clean label” zijn in dit product wilden zien, omdat ze zich zorgen maken over dit overbewerkt voedsel.”

Favoriete ingrediënten om toe te voegen:

“Hoewel niet verrassend, is er iets van een ironie in de bevindingen te bespeuren. Pogingen om “gezondere” vleesproducten op de markt te brengen door het gehalte aan verzadigd vet en zoutgehalte te verminderen door het toevoegen van gezondere voedingsstoffen, zoals groenten of alternatieve eiwitbronnen, worden geconfronteerd met de angst van de consument voor overbewerking”.

Ingrediënten om toe te voegen die de consumenten wél vertrouwden;

  • Uien
  • Kruiden
  • Specerijen
  • Wortels
  • Champignons
  • Peulvruchten


De deelnemers aan het project werd gevraagd om te praten over hun bestaande voorkeuren voor vleesproducten en wat ze dachten over gezondere vleesproducten met behulp van andere aanvullende ingrediënten. De Britse deelnemers zeiden dat ‘gewoonte/vertrouwdheid’ een van de factoren is die hun vleesaankopen beïnvloeden en dat elk gezonder vleesproduct op zijn minst toch ‘goed’ zou moeten smaken.

De Britten zeiden verder dat hamburgers en worsten de meest voor de hand liggende producten zijn om hele voedingsproducten aan toe te voegen, en dat het voedsel idealiter zou bestaan uit 75% vlees en 25% plantaardige toevoegingen.

Dat verwerking slecht is moet ontkracht worden

Dr. Grasso: “Het is duidelijk dat de verwerkte voedselbadge breder moet worden aangepakt en we moeten de mythe dat verwerking slecht is, ontkrachten. Alle voedsel wordt tot op zekere hoogte verwerkt, van het wassen en verpakken tot het toevoegen van ingrediënten om ervoor te zorgen dat het eten gezond en verkoopbaar is. Het idee dat het toevoegen van groenten bij het vlees op de een of andere manier een overbewerkte burger oplevert, is echt niet zinvol. De werkelijkheid is dat veel consumenten vandaag de dag meer openstaan voor een flexibel dieet en elke inspanning, hoe klein ook, om de vleesconsumptie te verminderen, moet worden aangemoedigd”.

In het door het EIT gefinancierde project “Consumer attitudes towards healthier processed meat products” wordt samen met partners uit het bedrijfsleven gewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe, gezondere vleesproducten. Lees hier meer over het werk:
https://www.eitfood.eu/regional-innovation-scheme%C2%A0/projects/consumer-attitudes-towards-healthier-processed-meat-products-2020

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*