
Op 22 juli 2020 – volop in de tweede coronagolf – openden Remko Wouters (34) en Leen Slachmuylders (33) – weliswaar met een maandje vertraging – een nieuwe delicatessenzaak in de Zavelstraat in Erps-Kwerps: GOESTING. Het gaat om een bakkerij, slagerij, kaas en delicatessenwinkel, allemaal in hetzelfde pand. Iedereen kan er terecht voor brood, patisserie, chocolade, vlees, ambachtelijke producten, tapas, wijn, …
Leen en Remco baten al de Spar aan de Kerkhoflaan in Berg uit. Ondertussen waren ze al een tijdje op zoek naar een ander pand voor hun nieuwe project. Uiteindelijk botsen ze op een gebouw in de Zavelstraat in Erps-Kwerps. En hier is dan hun nieuwe realisatie ontstaan: Goesting, een bakkerij, slagerij en delicatessenzaak onder één dak. De naam spreekt voor zich: “Omdat we er heel veel zin in hebben, maar ook natuurlijk omdat we fijne producten brengen, waar je veel goesting van krijgt.”
Assortiment
De winkel steunt op twee pijlers: er zijn de lokale kwaliteitsproducten van de leveranciers en ambachtslieden uit de buurt. De tweede pijler is dan meer de gangbare producten, een selectie van alledaagse producten zoals brood of een worst tegen normale prijzen. Het assortiment is dus breed. Je kan er ook terecht voor traiteurartikelen, zoals tapas, bereide gerechten, enz.. Die gerechten worden in de eigen warme keuken bereid.
Fijne kazen
“De kazen die we brengen zijn toch net iets beter dan het gamma uit de gewone supermarkt”, vertelt Leen Slachmuylders. “Hier snijden we de kaas met de hand van de bol. Zo kunnen de kazen ademen. Ook bij vlees zijn er hier bijzondere kwaliteitsproducten te vinden. Mijn vader, mijn ooms en mijn grootvader waren allemaal slagers. Ik denk dat het aan hen te danken is dat ik die liefde voor fijne vlees en vleeswaren bezit”
Chocolade

Remko is vooral trots op het assortiment chocolade dat ze bij Goesting aanbieden: Centho. “Wij zijn het enige bedrijf in België dat Centho chocolade aanbiedt – naast de eigen winkels natuurlijk. Geert Decoster is beroemd over de hele wereld”.
Nummer
Om ervoor te zorgen dat de aankopen vlot verlopen wordt er gewerkt met een doorschuifsysteem met nummers. “We werken met een halve cirkel,” zegt Leen. “Bij elke klant gaat een medewerker mee. Zo hoeft een klant die kaas, vlees en brood wil kopen niet in de rij te staan, maar worden alle aankopen in één keer verwerkt. Daarna kan de klant ervoor kiezen om direct te betalen of nog eens verder rond te kijken.”
Broodzakken
Tijdens de eerste week dook al een schoonheidsfoutje op: zo was er iets met de recyclebare broodzakken zonder parafine niet in orde. Het brood bewaarde er niet lang in. Nu zijn er opnieuw gewone broodzakken met parafine in gebruik en de klanten werden voor hun eerdere aankoop gecompenseerd.
Beelden: facebook Goesting, Centho
Ongelooflijk, het was voor ons de eerste keer. Komen zeker terug om alles nog eens te bekijken, veel om het in één keer te bekijken.
Beste Remko,
Ik besef echt wel dat jullie moeilijke tijden door maken. Wij allemaal. Maar om op TV aangeven dat jullie broden in de vuilbak gooien …
Is het u niet in jullie koppeke opgekomen om dit aan organisaties te offeren die mensen helpen die niet in de mogelijkheid zijn om een brood te kopen?
Ik heb zelf koffietafels verzorgd, ja luguber, maar wanneer de families de rest van pistolets, sandwiches, beleg niet wensten mee te nemen werd dit aan bezorgd aan een organisatie die er veel sukkelaars mee verder hielp. Dus ja ik vind het schandalig dat jullie voor de TV zeggen alles in de vuilbak te gooien. De keuze tussen vuilbak of mensen in nood …
Ik hoop dat dit bericht jullie doet nadenken. Jullie hebben het moeilijk maar er zijn mensen die het nog moeilijker hebben en tevreden zijn met een brood dat veroordeeld is naar de vuilbak.