Nederlands vleeswarenbedrijf Stegeman kies resoluut voor veggie-producten

Het oer-Hollandse slagersmerk is een totaal nieuwe weg ingeslagen met nieuwe producten. Vegetarisch broodbeleg, vleesvervangers, spreads en vleeswaren met 30 procent groenten zijn toegevoegd aan het assortiment van de fabrikant. “Onze organisatie staat voor een grote uitdaging die vraagt om een radicaal andere blik.”

e fabrikant vindt dat vlees en broodbeleg ook anders kunnen, zoals verrijkt met groenten of helemaal vegetarisch. Henriëtte van Wijk (shopper marketing manager), Bram van Geffen (national accountmanager out-of-home) en Annemieke Boering (sr. brand manager) vertellen over de nieuwe producten en de ambitie van Stegeman met deze introducties.

Kunnen jullie iets meer vertellen over de visie van Stegeman?
Van Wijk: “We leven in een veranderende wereld, waarin we piekeren over het klimaat. We zien veranderende eetgewoonten: consumenten kiezen er bewust voor om minder vlees te eten. Onze organisatie staat dus voor een grote uitdaging die vraagt om een radicaal andere blik. Daarbij blijft ons doel om consumenten te voorzien van kwalitatief en lekker eten. Vanuit ons vakmanschap maken we het verschil, waarbij meer aandacht voor het product zorgt voor meer genieten bij de consument.”

Charcuterie met groenten

Boering: “We vinden namelijk dat vlees en broodbeleg ook anders kunnen. Bijvoorbeeld met vegetarisch broodbeleg en vegaburgers of door een deel van het vlees in de vleeswaren te vervangen door groenten. De slager die al sinds 1858 in het vak zit, vindt zichzelf hiermee opnieuw uit.”

Hoe zijn deze introducties ontstaan?
Van Wijk: “We volgen de trends vanuit consument- en shopperperspectief. Zij gaven in een onderzoek aan dat er doordeweeks binnen het gezin graag vleeswaren zoals boterhamworst of grillworst wordt gegeten. Dit gebeurt vanuit smaak, gewoonte en gemak, terwijl ze dit niet altijd een gezonde keuze vinden. Het huidige assortiment vleeswaren helpt ze niet bij het vinden van de juiste balans die ze zoeken. Het moet lekker zijn met een vertrouwde smaak en gemak bieden. Hieruit is het concept onder de merknaam Stegeman, vlees kan ook anders geïntroduceerd.”
Boering: “Het assortiment bestaat nu uit boterhamworst, kipfilet, grillworst en gebraden gehakt met 30 procent groenten. Een deel van het vlees is vervangen door groenten, variërend van knolselderij en koolrabi tot bijvoorbeeld peulvruchten. Zonder de heerlijke smaak van de vleeswaren te verliezen. Mijn kinderen zijn dol op de grillworst met groenten. Als moeder vind je het toch fijner dat ze deze producten met groenten eten.”

Ook nieuwe producten met kip en groeten

Van Geffen: “Liever iets anders op je brood? Dan heeft Stegeman ook drie nieuwe kipspreads met veel groenten en kip. De combinatie van heerlijk malse kipdijfilet en ruim 30 procent verse groenten, zorgt in deze spreads voor een volle en frisse smaak. Ze zijn verkrijgbaar in de smaken wortel, pompoen en rode biet.”

Van Wijk: “De pompoen-kipspread is mijn favoriet. Heerlijk op een boterham tussen de middag in plaats van eiersalade of kipkerriesalade. Of op een toastje bij de borrel.”

vegetarisch broodbeleg

Welke producten zijn onlangs nog meer geïntroduceerd?
Van Wijk: “Voor een dagje zonder vlees maakt Stegeman nu ook vegetarische vleeswaren en vegetarische burgers. Of je nu gaat voor onze traditionele vleeswaren, vegetarische producten of vleeswaren verrijkt met groenten: bij Stegeman staan kwaliteit en smaak altijd voorop. Zo ook bij onze paprikaburger, spinazieburger en het vegetarische broodbeleg. We voegen geen smaakversterkers toe, want de ingrediënten moeten voor zichzelf spreken. Allemaal zijn ze een bron van proteïnen met een verrassende bite. Het broodbeleg is verkrijgbaar in de varianten kerrie, mediterraan en tuinkruiden.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*