
Kweekvlees is in opkomst, maar het blijft een grote uitdaging om de consument voor zich te winnen. Uit een studie van de Universiteit Maastricht (waar in 2013 de eerste kweekhamburger werd geproduceerd) blijkt dat consumentenvoorlichting een goede strategie is voor de acceptatie van deze nieuwe voedseltechnologie.
In één experiment kregen 193 deelnemers twee hamburgers. Het eerste kreeg het label “conventioneel”, het tweede het label “gekweekt”. In beide gevallen waren de hamburgers normale hamburgers. De 193 proefpersonen waren klaar om de “kweek” hamburger te proberen.
Een geïnformeerde consument wil tot 37% meer betalen voor vlees dat geteeld is dan “normaal” vlees.
Voordat het experiment begon, hadden alle deelnemers informatie ontvangen over de kwaliteit en de smaak van het gekweekte vlees en de sociale en persoonlijke voordelen ervan. Na het proeven merkte men dat de zogenaamde “gekweekte” hamburger smakelijker was dan de normale hamburger. Tot 58% van de ondervraagden was bereid om meer te betalen voor een kweekhamburger.
Gemiddeld waren ze bereid om 37% meer te betalen. Mark Post, die in 2013 de eerste hamburger op de markt bracht, voerde het onderzoek uit. Volgens hem bevestigt de studie dat gekweekt vlees aanvaardbaar is voor de consument als er voldoende informatie wordt verstrekt en de voordelen duidelijk zijn.
Bron: Mark Post, Universiteit Maastricht
Geef als eerste een reactie