
Het thuisverbruik van konijn nam verder af in 2019. Dit is in de eerste plaats te wijten aan een dalend aantal kopers maar ook aan een dalende aankoopfrequentie. Vooral gezinnen met kinderen en jongeren haken af.
Konijn kampt met een verouderd imago. Een gerecht met konijn is in de ogen van veel mensen een traditioneel gerecht. Hierdoor wordt konijn in het hokje geduwd van de gerechten op ‘grootmoeders wijze’. Ook de hoge aaibaarheidsfactor van konijn heeft een grote invloed op het verbruik, zeker bij gezinnen met kinderen.
DIS 1 (hypermarkten en grote supermarkten) blijft het belangrijkste aankoopkanaal, maar verliest marktaandeel ten voordele van hard discount, de buurtsupermarkten en de slager.
Dit blijkt uit gegevens van diverse marktonderzoeken verzameld over 2019, Het betreft onder andere het marktonderzoek van GfK Belgium, dat in opdracht van VLAM het aankoopgedrag voor thuisverbruik volgt van 5 000 Belgische gezinnen.
Thuisverbruik van konijn in dalende lijn
De vleesaankopen voor
thuisverbruik (inclusief gevogelte, konijn en wild) zitten in een dalende lijn
en zakken naar 26 kg per capita per jaar. Hiervan is slechts 190 gram
konijnenvlees. Dit is minder dan 1% van het totale vleesvolume. Binnen de dalende
vleesmarkt deed konijn het in 2017 beter maar deze positieve trend wordt niet
bevestigd in de jaren die volgen.
Het aantal kopers van konijn daalt verder. In 2019 kochten 16 Belgische
gezinnen op 100 minstens één keer konijnenvlees tegenover 17 in 2018. Het
aantal kopers is meer dan gehalveerd sinds 2002. Er zijn vandaag minder kopers in
alle bevolkingscategorieën en de aankoopfrequentie bij de liefhebbers van konijn
staat ook onder druk. Gemiddeld koopt de Belg nu tweemaal per jaar konijnenvlees.
De gemiddelde prijs van konijnenvlees in de winkel is vorig jaar gestegen met 38
cent tot 9,70 euro per kg. Vorig jaar besteedde de Belg slechts 1,84 euro aan
konijnenvlees.

Een versneden konijn blijft de populairste aanbiedingsvorm
Konijn wordt bijna uitsluitend vers gekocht. Het aandeel van konijn in diepvries is beperkt tot 3,5%. Het versneden vers konijn is de populairste aanbiedingsvorm met een volumeaandeel van 58%. De konijnendelen vertegenwoordigen een vierde van de markt. Het onversneden konijn nam vorig jaar 16% van de markt in.
Ouderen en gepensioneerden zijn belangrijkste kopersgroep
Konijn wordt in verhouding vaker
gekocht door oudere mensen en gepensioneerden. Bij de 65-plussers koopt één op vier
al eens konijn. Bij de jonge consumenten (<30jaar) koopt maar vier op
honderd deze vleessoort. Het aantal kopers van konijnenvlees daalde de voorbije
tien jaar het sterkst bij deze jonge consumenten. Zij laten deze vleessoort nu
bijna volledig links liggen. De hoogste penetratiegraad vinden we terug bij de
gepensioneerden en de kostwinners (oudere koppels zonder kinderen, waarvan
slechts één persoon voor het inkomen zorgt).
82% van het volume aan konijnenvlees wordt gekocht door 50-plussers. Bij de
jongere leeftijdsgroepen en vooral bij
de gezinnen met kinderen, is konijn minder in trek en sterk ondervertegenwoordigd.
DIS 1 marktleider maar verliest fors terrein
De marktleider DIS 1 (de hypermarkten en klassieke supermarkten zoals Colruyt, Delhaize Super en Carrefour Market) heeft 42% van de verkoop van konijnenvlees in handen. Dit kanaal verliest de laatste jaren wel fors terrein ten voordele van de buurtsupermarkt (22% marktaandeel) en de hard discount (Aldi en Lidl) met 16%. De slager/poelier houdt met 15% marktaandeel goed stand.

Consumptie thuis en bij familie en vrienden is de norm
Thuis is en blijft de belangrijkste consumptieplaats voor voeding in het algemeen en voor vlees, gevogelte en konijn in het bijzonder. Van het totaal aantal consumptiemomenten met vlees en gevogelte vindt drie vierde thuis plaats. Konijn wordt relatief iets meer thuis geconsumeerd dan andere vleessoorten en wordt vaker bij familie en vrienden gegeten.
Trends in consumptie en kansen voor konijnenvlees
De laatste jaren is gezond koken een echte hype. Konijnenvlees past hier perfect in. Het is rijk aan hoogwaardige eiwitten, vitamine B12, ijzer en selenium en een goede bron van vitamine B6 en zink. Het is mager en heeft een gunstige vetzuursamenstelling. Het heeft een fijne smaak en is licht verteerbaar.
De consument heeft een toenemende aandacht voor nabijheid (lokaal geproduceerd) en duurzaamheid. In België worden konijnen gehouden in een systeem van parkhuisvesting, een voorbeeld voor andere lidstaten op gebied van dierenwelzijn.
bron: Vlam
Geef als eerste een reactie