Beyond Meat groeit snel – terwijl Amerikaanse vleesbedrijven in crisis verkeren

De corona-pandemie treft de Amerikaanse vleesindustrie met volle kracht – er zijn nu zelfs knelpunten in de fastfoodketens. Plantaardige alternatieven zoals Beyond Meat komen goed van pas.

De vleesvervanger Beyond Meat met zijn populaire veganistische hamburgers zet zijn snelle groei voort, zelfs in de corona-crisis. In het eerste kwartaal steeg de omzet met 141 procent op jaarbasis tot 97,1 miljoen dollar (89,6 miljoen euro), zoals Beyond Meat dinsdag na sluiting van de Amerikaanse beurs aankondigde. Daarnaast boekte Beyond Meat een winst van 1,8 miljoen dollar, vergeleken met een verlies van 6,6 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar. Op Wall Street werden rode cijfers en een lagere omzet verwacht. De koers van het aandeel is na afloop van de handelssessie aanzienlijk gestegen. Sinds het begin van het jaar is de koers van het aandeel al met meer dan 30 procent gestegen.

De vleesvervanger Beyond Meat met zijn populaire veganistische hamburgers zet zijn snelle groei voort, zelfs tijdens de corona-crisis.

Beyond Meat is opgericht in 2009 en staat sinds mei 2019 op de beurs. Het bedrijf produceert vleesalternatieven op plantaardige basis – zonder dierlijke ingrediënten. De hamburgers bedienen nu verschillende fastfoodketens. Vooral in de Coronacrisis bieden Beyond Meat en zijn concurrent Impossible Foods welkome alternatieven voor de klassieke Amerikaanse vleesindustrie, die onder de crisis kreunt.

Sluitingen

Vleesfabrieken van grote producenten zoals Smithfield of Tyson Foods worden beschouwd als besmettingshaarden van Covid-19 en moesten sluiten vanwege de pandemie. De Amerikaanse president Donald Trump heeft de “Defense Production Act”, die oorspronkelijk bedoeld was voor oorlogstijd, al toegepast om de activiteiten en de vleesvoorziening op gang te houden.

Toch wordt het vleestekort in de VS nu zelfs gevoeld door de fastfoodindustrie. De hamburgerketen Wendy’s heeft dinsdag bevestigd dat er door de krappe bevoorradingssituatie in sommige fastfoodrestaurants tekorten kunnen ontstaan. Eerder hadden klanten geklaagd over een gebrek aan hamburgers op het internet.

Hamburgers uitverkocht

Volgens een expert van de investeringsbank Stephens waren rundvleesproducten naar verluidt in het begin van de week in 18 procent van alle Amerikaanse filialen van Wendy volledig uitverkocht. Dit blijkt uit een evaluatie van de online menu’s. Een woordvoerster van het bedrijf gaf geen concrete informatie over de beschikbaarheid wanneer daarom werd gevraagd. Op de beurs stonden de aandelen van Wendy duidelijk in het rood.

De grote winkelketen Costco kondigde maandag aan dat zij de aankoop van rundvlees, varkensvlees en kip tijdelijk zou beperken tot maximaal drie artikelen per klant. Op vrijdag had supermarktgigant Kroger al een beperkt assortiment vlees op haar website toegelaten. Volgens het ministerie van Landbouw zijn de vleesprijzen in de groothandel ook al sterk gestegen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*