
Vandaag wordt in Brussel de VeggieChallenge gelanceerd. Een campagne van EVA vzw en ProVeg International die mensen ondersteunt om een maand lang vegetarisch te eten. Daarmee speelt EVA in op de toenemende vraag naar veggie bij de Belg.
Nog maar 72% van de Belgen noemt zichzelf een alleseter die bijna elke dag vlees of vis eet. De helft van de Belgen denkt dat het in de toekomst een noodzaak zal worden om minder vlees te eten. Vooral bij Belgen jonger dan 34, Brusselaars en vrouwen is er de laatste jaren een duidelijke evolutie naar meer veggie.
Jong en vrouwelijk
Wat opvalt in het onderzoek is dat het vooral jonge mensen en vrouwen zijn die steeds minder dierlijke producten eten.
24% van de Belgen jonger dan 34 eet nu al minstens 3 keer per week vegetarisch. 6% daarvan is vegetariër en 3% veganist. Dat betekent dat bijna een kwart van de Belgen jonger dan 34 regelmatig vegetarisch eet. In 2016 was dat nog maar 12% (4% vegetariër, 0% veganist en 8% flexitariër). Nog maar 61% van de Belgen jonger dan 34 eet bijna elke dag vlees of vis.
De belangrijkste motivaties hiervoor zijn dierenwelzijn, het milieu en gezondheidsredenen. Opvallend is dat dierenwelzijn en milieu veel minder belangrijk zijn bij de Belgen ouder dan 55. Zij eten vooral veggie voor hun gezondheid.
Ongeveer 5% van de Belgische vrouwen noemt zichzelf vegetariër tegenover 3% van de Belgische mannen. Bij de flexitariërs zien we hetzelfde patroon: 13% van de Belgische vrouwen en 9% van de mannen eet minstens 3 keer per week vegetarisch.
Brussel boven
Verder vallen vooral de hoge cijfers voor Brussel op. Maar liefst 33% van de Brusselaars eet regelmatig vegetarisch. 6% noemt zich veganist, 6% vegetariër en 19% flexitariër. Nog maar 57% van de Brusselaars noemt zichzelf alleseter (iemand die bijna elke dag vlees en vis eet). Brussel volgt hiermee de trend die we in andere grote steden zien. Bovendien hebben EVA vzw en Leefmilieu Brussel al jaren een goede samenwerking om de voedingsgewoonten van de Brusselaars te verplantaardigen binnen een uitgewerkte voedselstrategie Good Food. Die werking lijkt dus zijn vruchten af te werpen.
Wat verder opvalt is dat het percentage veganisten voor het eerst lijkt te stijgen. Ook hier het duidelijkst in Brussel.
Tijd voor dagelijkse veggie kost
De grootste barrières voor de Belg om meer vegetarisch te eten zijn smaak en onvoldoende kookvaardigheden. Ook de hogere prijs van vleesvervangers speelt een rol. Vooral bij de groep jonger dan 34.
33% van de Belgen weet niet hoe te beginnen aan een vegetarische maaltijd.
25% van hen is geïnteresseerd in een vegetarische kookprogramma. Bij vrouwen en Belgen jonger dan 34 loopt dat zelfs op tot 30%.
Conclusie: er zou duidelijk een groot publiek zijn voor een Dagelijkse Veggie Kost.
De VeggieChallenge
27% van de Belgen is geïnteresseerd in een veggie coachingsprogramma.
Het is voor hen dat EVA nu samen met ProVeg International de VeggieChallenge lanceert. De VeggieChallenge is een gratis coachingsprogramma van EVA vzw en ProVeg International om 30 dagen meer plantaardig te eten. Je kan ervoor kiezen om een maand volledig veggie te gaan of om enkele vleesvrije dagen in te lassen.
De challenge start op 1 maart. Deelnemers kunnen zich nu al gratis inschrijven en ontvangen praktische hulp en ondersteuning in de vorm van een dagelijkse e-mail, samen met toegang tot professioneel voedingsadvies en meer dan 700 recepten, om de overgang naar meer veggie zo makkelijk mogelijk te maken.
Meer dan 170.000 mensen internationaal en 8000 in België hebben zich al aangemeld voor de Challenge. We streven ernaar om eind maart 250.000 internationale deelnemers te bereiken.
Arthur Duquesne de la Vinelle van Garden Gourmet over de VeggieChallenge:
“Garden Gourmet van Nestlé ondersteunt de Veggie Challenge met een experiment. De consument ontdekt heel de maand maart tijdens de challenge hoe een plantaardige en evenwichtige levensstijl hun fysieke en mentale welzijn verbetert en bovendien de planeet ten goede komt. Meer informatie hierover vanaf 1 maart as. op de Instagram pagina Gardengourmet_be (#IAmIncredible). Het experiment moet een bron van inspiratie, motivatie en informatie zijn tijdens de Veggie Challenge. Journalisten die wensen deel te nemen aan het experiment nemen contact op met Liesbet Debucquoy 0485 76 70 86.”
De VeggieChallenge is een campagne van EVA vzw met de steun van Garden Gourmet, Aoste, Lima, Nutrition et Santé en Brussel Leefmilieu in kader van de Good Food strategie.
De VeggieChallenge impact in cijfers
Als je 30 dagen meedoet kan je ongeveer 62 kg CO2 besparen (wat overeenkomt met 520 km rijden), 80 vierkante meter land en 39.000 liter water, evenals het leven van drie dieren.
Alle info vind je op www.veggiechallenge.be
Achtergrondinfo onderzoek iVOX:
Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van EVA vzw tussen 20 januari 2020 en 3 februari 2020 bij 2000 Belgen representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 2000 Belgen bedraagt 2,08%. Wie het volledige dossier wil inkijken, kan dit vragen via nena@evavzw.be
Geef als eerste een reactie