
De eerste logo’s ter promotie van Belgisch rundvlees, die in juli aangekondigd werden tijdens de landbouwbeurs van Libramont, zullen in de komende weken op gevels van horecazaken verschijnen. Minister van Landbouw Denis Ducarme heeft het eerste logo dinsdagmiddag aangebracht op de gevel van restaurant Scheltema, in het centrum van Brussel.
Met het logo geeft de horecazaak aan dat er rundvlees geserveerd wordt van Belgische afkomst. In een eerste fase zijn duizend promotiekits voorzien. Een promocampagne op sociale netwerken en in de media is gepland voor januari. Het project is het resultaat van “twee à drie jaar werk” en van overleg tussen de horecafederaties van de drie gewesten en de landbouworganisaties van Agrofront (Boerenbond, ABS en de Fédération wallonne de l’agriculture). “Echt teamwerk”, aldus de minister.
Korte keten
De campagne wil de rundsvleesproducenten die het moeilijk hebben een hart onder de riem steken. De bedoeling is om alles in het werk te stellen zodat de consument makkelijk de restaurants herkent waar er Belgisch rundvlees geserveerd wordt, aldus de minister. “Het gaat ook om het promoten van de korte keten en het responsabiliseren van de consument. En het is ook de gelegenheid om eraan te herinneren dat behalve het Belgisch ‘witblauw’ runderras, dat goed is voor het leeuwendeel van het rundvlees in België, er bij ons ook andere rassen gehouden worden, zoals de Angus, Charolais en Blonde d’Aquitaine.
De rundvleessector kampt sinds enkele jaren met moeilijkheden door onder meer stijgende productiekosten, dalende verkoopprijzen en een voortdurende afname van de vleesconsumptie. De minister van Landbouw erkende dat de sector in crisis is. Deze campagne zou nog kunnen uitgebreid worden naar supermarkten en andere vleessoorten zoals varkensvlees of pluimvee van eigen bodem.
Bron:VILT
top heel goed indicatief