Wanneer komt kweekvlees op de markt?

In 2013 bereidde en at Dr. Mark Post van de Universiteit van Maastricht de eerste synthetische hamburger, geproduceerd uit gekweekte dierlijke cellen. Hij deed dat voor een zaal vol journalisten in Londen. Sindsdien is het gebied van kweekvlees, oftewel “clean meat”, snel gegroeid doordat startende bedrijven wereldwijd concurreren om als eerste bedrijf een kweekvleesproduct op de markt te brengen. Maar wanneer zijn de eerste producten klaar?

En zal een in het laboratorium gekweekte biefstuk binnenkort zijn weg naar onze tafels vinden? De studie waarop dit artikel zich baseert is het laatste IDTechEx-rapport, “Plantaardig en gekweekt vlees 2020 tot 2030: technologieën, markten en voorspellingen in nieuwe vleesvervangingen” , geschreven door Dr. Michael Dent. De studie combineert een diepgaande analyse van de wetenschap en technologie met inzicht in de industrie om de toekomst van gekweekt vlees te onderzoeken, waarbij het wordt vergeleken met plantaardig vlees, dat de afgelopen jaren een vergelijkbare toename in de publiciteit heeft gekend.

De kweekvleesindustrie groeit snel

De wetenschap achter gekweekt vlees is vrij goed ingeburgerd, met als belangrijkste uitdagingen de kosten, schaalvergroting en regulering. Van een levend dier wordt eerst een celmonster genomen en in een bak, een bioreactor, geplaatst. In de bioreactor, worden de cellen gevoed met een voedingsrijke bouillon, een groeimedium, dat hen in staat stelt om te groeien en te delen, waardoor triljoenen cellen worden geproduceerd uit een klein monster. Zodra er voldoende cellen zijn geproduceerd, worden ze omgezet in ontwikkelde spier- en vetcellen door middel van een proces genaamd differentiatie en vervolgens geoogst. Daarna wordt gebruik gemaakt van standaard voedselverwerkingstechnologieën om het eindproduct – vlees – te vormen.

Nog een lange weg te gaan

Ondanks dit optimisme heeft kweekvlees nog een lange weg te gaan voordat het op onze eettafels verschijnt. De eerste gekweekte hamburger kostte $280.000 om te produceren en hoewel de kosten sindsdien aanzienlijk zijn gedaald, blijft de prijs van de productie een uitdaging. De dominante productiekosten zijn het groeimedium, de voedingsrijke bouillon die gebruikt wordt om de cellen te laten groeien, die ongeveer 400 dollar per liter kan kosten, met conventionele bioreactoren die tot 600 liter medium nodig hebben om 1 kg vlees te produceren. Beginnende kweekvleesbedrijven investeren zwaar in R&D om deze kosten te verlagen, hoewel dit waarschijnlijk nog vele jaren een uitdaging zal blijven.

Uitdagingen

Een andere grote uitdaging is de schaalvergroting. De productie van kweekvlees op commerciële schaal zal een enorme uitdaging zijn – nog geen enkel bedrijf heeft een opgeschaalde faciliteit of toeleveringsketens. Hoewel de meeste processen die gebruikt worden bij de productie van kweekvlees goed ingeburgerd zijn op een laboratoriumschaal, zijn er maar weinig processen op grote schaal uitgevoerd en de technologieën die nodig zijn om betaalbaar kweekvlees op commerciële schaal te produceren, zoals geavanceerde bioreactoren, bestaan gewoonweg niet. Omdat de industrie zo nieuw is, is er ook geen ecosysteem rond kweekvlees. Geen enkel potentieel partnerbedrijf investeert in de R&D die nodig is om bioreactoren, groeimedium of groeifactoren op de vereiste schaal te produceren. Kweekvleesbedrijven zouden dit in theorie allemaal zelf kunnen doen, maar dit zal erg duur en riskant zijn.

Overheid

De andere grote uitdaging voor de kweekvleesindustrie is de overheidsregulering. Geen enkel rechtsgebied heeft tot nu toe kweekvlees voor consumptie goedgekeurd en het zou jaren kunnen duren voordat de regelgeving dit goedkeurt, vooral in de VS, de EU en China, die waarschijnlijk de grootste markten zullen zijn. Voor goedkeuring in elk rechtsgebied zijn waarschijnlijk gedetailleerde veiligheidsgegevens nodig. Geen enkel bedrijf heeft tot nu toe gegevens bekendgemaakt over grootschalige consumentenveiligheidstests – het is onduidelijk wat er eventueel is getest.

Landering?

Wanneer zijn de eerste producten klaar? Ondanks de grote uitdagingen waar de sector voor staat, blijven sommige startende kweekvarkensbedrijven optimistisch. Josh Tetrick, CEO van JUST, heeft beweerd dat de kippennuggets van het bedrijf sinds 2018 klaar zijn voor kleinschalige commercialisering, ondanks het feit dat ze nog steeds ongeveer $50 perugget kosten, en al eind 2019 kunnen worden vrijgegeven in afwachting van goedkeuring door de overheid.

Goede introductie

Andere bedrijven zijn conservatiever. Uma Valeti, CEO van Memphis Meats, heeft benadrukt dat het belangrijk is om de tijd te nemen voor een succesvolle introductie, in plaats van het risico te lopen op een PR-ramp die vergelijkbaar is met de ramp die de producenten van genetisch gemodificeerde producten hebben meegemaakt – de consumenten staan bekend om hun sceptische houding ten opzichte van de biotechnologie, met name in de voedingssector.

Avontuurlijke eters?

Ongeacht de bedoelingen van bedrijven is het onwaarschijnlijk dat gekweekt vlees binnenkort zijn weg zal vinden naar de supermarkten. In plaats daarvan zullen de eerste producten waarschijnlijk in een beperkte oplage verschijnen in geselecteerde restaurants, voorbehouden voor de meer avontuurlijke en rijke eters.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Bron: Fleishwirtschaft

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*