

We kunnen er niet langer om heen. Belgen eten steeds minder vlees. Onderzoek toont aan dat 30% van de Belgen elke week vegetarisch eet en dit sinds het voorbije jaar[1]. Slagers gaan door woelige tijden. Toch kunnen ze deze trend als een opportuniteit zien. Dat is wat Chris Michels van Slagerij Chris en Geraldine deed. Sinds 2012 neemt hij al vegetarische producten op in zijn aanbod, maar bevestigt dat dit in het laatste jaar nog sterker toeneemt en blijft stijgen. Hij brengt zijn verhaal.
Een echt succesverhaal
“De grote vraag naar vegetarische producten is een recente trend. Vroeger werd me wel eens de vraag gesteld of er iets zonder vlees was, maar nu zoeken klanten regelmatig vegetarische alternatieven. Onderzoek toont aan dat 57% van de Belgen al minder vlees eet dan vroeger1. Daardoor stijgt natuurlijk ook de vraag naar plantaardige producten, en dat merkte ik ook. Ik bied sindsdien ook enkele vegetarische producten aan. Maar nu verwacht de klant al veel meer… Vroeger moesten we in de slagerij nooit rekening houden met vegetariërs of flexitariërs, maar nu zijn klanten bewust op zoek naar alternatieven voor vlees. Sinds een jaar zetten we nu nog sterker in op vegetarische producten in ons aanbod. Imperial heeft een kwaliteitsvol, nieuw assortiment vegetarische producten onder de naam ‘Vegalia’ en gaf ons ook raad en tips. We kozen dus voor hun groenteburgers. Ongeveer 10% van onze klanten koopt vegetarisch, en daarom verander ik ook zo’n 2 keer per week mijn aanbod in de toog om genoeg afwisseling aan te bieden. Klanten vinden dat leuk en vertellen het door aan anderen, waardoor ik ook nieuwe klanten over de vloer krijg. Vaak zijn onze klanten vrouwen met kinderen die eerder vegetarisch zijn of sterk flexitariër. Maar daar blijft het niet bij, zelfs mensen van middelbare leeftijd zijn nieuwsgierig en durven al eens proeven van nieuwe smaken, en worden aangenaam verrast door plantaardige alternatieven.”
Slager Chris Michels: “Ongeveer 10% van onze klanten koopt vegetarisch”
Mijn doel? Alle smaken en overtuigingen samenbrengen rond de tafel!“
Voor mij was het snel duidelijk dat ik vegetarische opties moest opnemen in mijn aanbod. Misschien is de slager van de toekomst een handelaar in plantaardige en dierlijke eiwitten, wat meer is dan een leverancier van vlees alleen. Op zich veranderen we niet van ‘stiel’. Ik blijf houden van lekker, kwaliteitsvol en eerlijk vlees. Toch wil ik producten aanbieden aan mijn klanten die op zoek zijn naar gezonde, kwaliteitsvolle vleesvervangers voor iemand in hun gezin of bezoek, of voor diegene die op zoek zijn ‘naar iets nieuws’. Uiteindelijk wil ik alle smaken en overtuigingen rond de tafel brengen. En in mijn slagerij kunnen ze alles vinden, wat de voorkeur ook is. En net daar ligt de opportuniteit voor ons. De klanten appreciëren het dat we voor hen op zoek gaan naar kwaliteitsvolle producten, wat ook hun voorkeur is. Bovendien hoeven klanten niet nog eens naar de supermarkt te gaan voor een vegetarisch alternatief, want ze vinden alle mogelijkheden bij ons. En dat vertaalt zich in een hogere, gemiddelde uitgave per klant die tevreden is over de service. Een win-win, dus! Ik ben er dan ook van overtuigd dat een beenhouwer een kans laat liggen als hij niet inspeelt op deze markttrend.”
[1] Onderzoek uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau iVOX bij een representatieve steekproef van 1000 Belgen in mei 2019.
Geef als eerste een reactie