Wouter Beke wil gewichtsaanduiding beter laten controleren

Minister van Consumentenzaken Wouter Beke (CD&V) laat vanaf het najaar de gewichtsaanduidingen op voorverpakte voedingswaarden meer controleren. Dat schrijft het Belang van Limburg. In één op de zeven gevallen klopt het aangegeven gewicht van het voedingsmiddel niet met de effectieve hoeveelheid die aan de consument wordt verkocht. Beke start daarom met een informatiecampagne naar handelaars en supermarkten toe, in tweede instantie komen er dan meer controles op de producten.

De gewichtsaanduidingen op verpakte voedingswaren zoals een zak groenten of een pakje gehakt worden nu al gecontroleerd door de FOD Economie. In één op de zeven gevallen blijkt dat de consument in werkelijkheid minder koopt dan op de verpakking staat aangegeven. Het verpakkingsgewicht van bijvoorbeeld een schaaltje waarin vlees wordt verpakt is dan niet verrekend met het gewicht van het product. Het omgekeerde – dat er meer product in een verpakking wordt verkocht dan wordt aangeduid – gebeurt zelden.

Minder netto dan verwacht

“Het is belangrijk dat de consument weet dat wat hij koopt ook effectief in de verpakking zit. Wie gaat winkelen heeft het recht om te krijgen wat er op de verpakking staat”, zegt Wouter Beke (CD&V), die voormalig minister van Consumentenzaken en partijgenoot Kris Peeters recent heeft opgevolgd. “Over het algemeen loopt dat goed, maar er wordt in één op de zeven gevallen ook van afgeweken bij nettoverpakkingen. Dan krijgt de consument minder dan hetgene waarvoor hij betaalt. Dat klopt niet.”

Informeren & controleren

Beke wil in eerste instantie de supermarkten en handelaars hierover sensibiliseren met een informatiecampagne. Pas in tweede instantie wil hij de bestaande controles op de voedingsproducten gaan opdrijven.

Op goede weg

“In 2017 waren er bij die controles in één op de vijf gevallen afwijkingen, in 2018 was dat in één op de zeven gevallen zo. We zijn dus op de goede weg, maar het is en blijft belangrijk voor de consument om de supermarkten eraan te herinneren dat ze het nettogewicht van een product effectief moeten meegeven. Het belang daarvan willen we benadrukken in een informatiecampagne naar de handelaars toe, pas vanaf het najaar voeren we dan ook het aantal controles op.

Bron: VRT

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*