Slagerij die meer weg heeft van een supermarkt

Nieuwbouw Wim & Chris biedt naast vlees ook kaas, vis en brood

Uitnodigend, toekomstgericht en energie-efficiënt

Over de slagerij van de toekomst is al veel inkt gevloeid. De nieuwe winkel van Wim Suys en Chris Gorremans in Puurs beantwoordt op tal van aspecten aan die omschrijving. Winkelinrichter Frigomil koppelde er een industriële vormgeving aan een warme, behaaglijke uitstraling, geheel volgens de filosofie en het karakter van de zaak. De CO2-koeling met warmterecuperatie draagt bij tot de duurzaamheid en energiezuinigheid van het gebouw.

Industriële architectuur, warm interieur

De slagerij van Wim en Chris is een blikvanger in het Puurse gehucht Kalfort. De industriële look aan de buitenzijde doet ons meteen aan een moderne supermarkt denken. Dat de zaak evenwel op en top ambachtelijk is, stellen we meteen vast wanneer de gepassioneerde zaakvoerders ons te woord staan. Wim is zelf telg van een beenhouwersfamilie en draagt samen met echtgenote Chris en zijn equipe de waarden van een echte slagerij uit. De artisanale producten en persoonlijke benadering die de zaak op de vorige locatie typeerden, komen in het sfeervolle interieur helemaal tot uiting.

Toplocatie

“De vorige slagerij bevond zich een paar honderd meter verderop, in het centrum van Kalfort”, legt Chris uit. “Ze oogde na twee decennia nog altijd zo goed als nieuw, maar bood ons geen uitbreidingsmogelijkheden. Die beschouwden we als een noodzaak, omdat we willen inspelen op de veranderde consumptie- en eetgewoontes. We verhuisden daarom naar een toplocatie, langs een vlotte invalsweg, met de nodige ruimte en voldoende parkeergelegenheid.”

Nice to meat you

De uitdaging bestond er voor het team van Frigomil in om de artisanale benadering van de zaak in een winkel van maar liefst driehonderd vierkante meter tot uiting te brengen. Een opzet waar de firma met vlag en wimpel in slaagde. Wie de zaak binnenstapt, krijgt meteen een welkom gevoel. Daar zorgen onder meer de combinatie van hout en zwarte tinten en de vloer met retro tegelpatroon voor. De slogan ‘Nice to meat you’ die op de wand prijkt, is slagerij Wim en Chris ten voeten uit. “Hoewel onze zaak fors is gegroeid, beschouwen we ze nog altijd als een echte dorpsslagerij”, gaat Chris verder. “We kennen de meeste klanten bij naam en geven wel eens een kwinkslag. Onze slogan met woordspeling pas volledig in dat plaatje.”

Vlees en zoveel meer …


De uitgestrekte toonbank oogt indrukwekkend. De klant heeft bij de bedieningstoonbank keuze uit onder meer een ruim gamma fijne vleeswaren, bereidingen en vers vlees. De kaasafdeling is een favoriete biotoop van Chris, die zich als een kaasfreak omschrijft. “Ik selecteer graag variëteiten van kleinere boerderijen. Ze complementeren het meer populaire gamma.” De nieuwe winkel en het nieuwe atelier geven Wim en Chris de kans om nadrukkelijk in te zetten op de hedendaagse consumentenvraag. Dat vertaalt zich in een aparte toonbank met klaargemaakte schotels, glutenvrije en allergenenvrije bereidingen, een vegetarisch assortiment en een mooi aanbod tapas. Alles is huisgemaakt, of wat had u gedacht? Vrij bijzonder is het compartiment met verse vis. “We merkten dat onze klanten het ontbreken van een viswinkel in de buurt als een gemis beschouwden. Daar spelen we nu op in. Het is een keuze die meteen veel bijval oogst.”

Overzichtelijke indeling

Het valt ons op hoe – ondanks het royale aanbod – niks aan het blikveld van de klant ontsnapt. De klant behoudt altijd het nodige overzicht en krijgt tijdens het wachten de kans om het aanbod te bewonderen. Een vaststelling die commercieel haar troeven afwerpt. “We verwelkomen sinds de opening een pak nieuwe klanten en stellen vast dat onze vaste bezoekers zich op hun beurt aan lekkernijen wagen waar ze minder vertrouwd mee waren.” Dat Frigomil van vele markten thuis is, komt ook tot uiting in de fraaie broodafdeling. “We bevonden ons voorheen naast een artisanale bakker, waar we het prima mee konden vinden. Nu we verhuisd zijn, besloten we om zijn gamma ook in onze zaak te verkopen”, legt Chris uit.

CO2-koeling

Frigomil maakt zijn uitstekende reputatie op het vlak van koeling andermaal waar. Wim en Chris opteerden voor koeling met CO2-gas. Die heeft een lagere ecologische voetafdruk ten opzichte van traditionele koelmiddelen als grote voordeel. De slagerij wendt de vrijgekomen warmte bovendien aan om onder meer haar water te verwarmen. “Naast het milieuaspect speelt ook energieverbruik een belangrijke rol”, gaat Wim verder. “De keuze voor verwarming met een CO2-centrale moet onze energiekosten fors reduceren.”

Op dezelfde golflengte

Wim en Chris deden in hun vorige winkel al een beroep op de kennis en expertise van Frigomil. “Tot onze grote tevredenheid”, vult Chris aan. “Toch namen we voor dit project ook poolshoogte bij andere winkelinrichters. We hadden meteen het gevoel dat Frigomil onze gedachtegang het best volgde. Hun experts staan wat mij betreft op het vlak van koeling een pak verder dan hun collega’s. Nadat we enkele realisaties van Frigomil hadden bezocht, was het voor ons een uitgemaakte zaak dat we opnieuw met de firma in zee zouden gaan. Een beslissing die we nog steeds toejuichen, want de winkel voldoet helemaal aan onze wensen. Het is een uitnodigend kader waar de klant zich opperbest in voelt. We merken bovendien dat onze medewerkers een zekere fierheid uitdragen. Dat stemt ons uitermate tevreden!”

De nieuwe slagerij – toen nog in opbouw, nu al volledig klaar!



Bron: GVA

Slagerij Wim & Chris

Guido Gezellestraat 147

PUURS

Winkelinrichting: Frigomil

Foto: Wikimedia Commons, Door Carolus – Eigen werk, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=41111663

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*