Wat is de echte prijs van vlees? In Nederland breekt een heuse rel uit.

raw fillet steak

Tijdens de week zonder vlees (van 11- 18 maart 2019) brak een rel uit tussen de groeperingen die het vleesverbruik willen verminderen en de landbouwwsector. De ‘True Food Price Coalition’ die streeft naar een serieuze vermindering van de vleesconsumptie werd op de  vingers getikt door STAF (Stichting Agri Facts) een vereniging die (wetenschappelijk) onderzoek uitvoert over de landbouwsector. De poster die de ‘True Price Coaltition’ had verspreid, bevatte foute cijfers over de ‘true price’ van vlees. STAF verwierp de cijfers met wetenschappelijke nauwkeurigheid. Het gevolg was dat zij die verkeerde cijfers van hun website dienden te verwijderden. Minderen van vlees levert veel minder milieuwinst op dan wat werd voorgespiegeld!

True Food Price Coalition liet dit weekend aan Stichting Agri Facts weten verder te gaan onder de naam ‘Tappcoalitie’; de poster met foute cijfers over de ‘true price’ van vlees blijft (voorlopig) offline, aldus de coalitie.

Stichting Agri Facts heeft de milieuwinst-berekeningen van True Food Price Coalition gecontroleerd. In zijn berekeningen gaat de coalitie ervan uit dat consumenten wél het vlees schrappen van het menu, maar daarvoor in de plaats géén vegetarisch alternatief nuttigen. Met andere woorden: de consumenten gaan minder eten en worden in feite op dieet ‘gerekend’. Dit is geen realistische weergave van de praktijk meent STAF, consumenten die het vlees laten staan, zullen veelal voor een vervangend alternatief kiezen, bijvoorbeeld voor een vegetarisch product. In dat geval is de milieuwinst een stuk kleiner of verdwenen. Het waterverbruik neemt dan zelfs toe in plaats van af. Voor de productie van verantwoorde vegetarische vleesvervanging is meer water nodig dan voor de productie van vlees.

Onderzoek Nationale Week Zonder Vlees foutief geïnterpreteerd

Aan de basis van de foutieve cijfers ligt een verkeerde interpretatie van het onderzoeksrapport van bureau Blonk Consultants, dat in opdracht van de organisatie van de Nationale Week Zonder Vlees is opgesteld. Blonk Consultants vermeldt in zijn rapport twee opties voor de milieuwinst van ‘een week zonder vlees’:

  1. consumenten laten het vlees achterwege en compenseren dit op geen enkele wijze;
  2. consumenten schrappen vlees van hun menu en compenseren dit met een alternatief.

Zowel Nationale Week Zonder Vlees als de andere partijen binnen de True Food Price Coalition gaan ervan uit dat consumenten kiezen voor optie 1: geen vlees en geen vervangend alternatief (minder eten dus).

Bron: STAF, stichting AgriFacts

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie