
Van 30 januari tot 6 februari zet promotieorgaan VLAM ((Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) het konijn in de kijker tijdens de jaarlijkse ‘Week van het Konijn’. De focus van de week ligt op de veelzijdigheid aan bereidingen met konijn. De populariteit van konijnenvlees is vooral bij jongere consumenten heel laag. Daarom benadrukt VLAM tijdens de Week van het Konijn dat konijn bereiden ook heel makkelijk en modern kan.
Mager en veelzijdig
“Deze magere en veelzijdige vleessoort met omega 3-vetzuren en ijzer wordt slechts matig verbruikt bij ons”, aldus VLAM. “En dat terwijl konijn zich perfect leent tot gemakkelijke en alledaagse gerechten.” Uit cijfers blijkt inderdaad dat meer dan 80 procent van de Belgische gezinnen nooit konijn koopt. Bij nagenoeg alle consumenten onder de 30 jaar komt konijn thuis nooit op het bord, terwijl meer dan 80 procent van het volume aan konijnenvlees door 50-plussers wordt gekocht.
Niet moeilijk te bereiden
Omdat jongeren konijn blijkbaar linken aan moeilijke bereidingen, zoals de Vlaamse klassieker ‘konijn met pruimen’, benadrukt VLAM in de campagne dat konijn bereiden helemaal niet zo moeilijk moet zijn, en het ook heel modern kan. Via eenvoudige recepten om konijn te bakken, wokken, grillen … hoopt VLAM de interesse van de jonge consumenten in konijn weer aan te wakkeren.
Vlam
De Week van het Konijn is een initiatief van VLAM in samenwerking met de slachthuizen Lonki en Van Assche, supermarkten en zelfstandige slagers. Via een stickercampagne op de verpakking in supermarkten, extra aandacht in folders en op de website van de supermarkten, receptenfolders van VLAM bij artisanale slagers, een radiocampagne, nieuwe recepten en kookvideo’s op het kookplatform www.lekkervanbijons.be/konijn en via het VRT-programma ‘Dagelijkse Kost’ wordt konijn extra in de kijker gezet.
Bron: Eigen verslaggeving
Beeld: VLAM
Geef als eerste een reactie